ניוזלטר אוגוסט 2012  
לפתח הדרכה לפי הספר
מאת: גדעון זילר

מקצוע פיתוח ההדרכה או פיתוח הלמידה הולך ומתמסד לאורך השנים בארץ לאחר שזמן רב נחשב כמקצוע כמעט מסתורי לאור העדר תיעוד כתוב של תורת פיתוח הלמידה לארגונים. בתי ספר וקורסים בנושא, יחד עם בלוגים ואתרי אינטרנט העוסקים בתחום הרחיבו מאוד את הידע הכתוב על המקצוע. ועכשיו, דוקא בעידן של פוסטים דיגיטליים, יצאו שני ספרים "אמיתיים" במקצוע.
הספר הראשון בנושא פיתוח הדרכה,  נכתב על ידי  דר' דני קליין, אחד הדמויות הבולטות והוותיקות בקהילת ההדרכה בישראל, (ראו הפניות קודמות שלנו כולל ראיון עם דר' קליין).

מבחינה זו הוצאתם של ספרים, בעידן ה "ארבע במאה", הוא אירוע דרמטי ממש. אך גם ספרו של דני קליין, מתאים את עצמו לתקופה, ונמכר על גבי "ענן ידע" שהוקם בשיתוף עם חברת "שמים מערכות הדרכה". את הספר אפשר להוריד כרכישה, ואפשר גם לשכור אותו לתקופה מוגבלת בזמן. יתרה מכך, מחבר הספר מזמין את קוראיו להשפיע על הספר- להעיר, להגיב, לשפר, כך שהספר מגלם גם את האפשרות לרכוש את מקצוע פיתוח ההדרכה באופן עמוק מפורט ומסודר, אך גם לחוות חוויה של טקסט דינאמי ודיגיטלי.

הספר עצמו מומלץ לכל מי שעוסק במקצוע ורוצה את התורה באופן כתוב ומובנה. הספר לא רק מציג את רוב הסוגיות הקשורות לעולם פיתוח ההדרכה אלא גם מחדש ומציג זוויות חדשות להתייחסות על המקצוע.

לספר תשעה פרקים העוסקים במגוון רחב של זוויות על מקצוע פיתוח ההדרכה. החל מניתוח של ההדרכה לעומת שיפור ביצועים, תוך הצגת ההדרכה כחלק מגישה כוללת של שיפור ביצועים. בכך יש "סדר חדש" במיקום תפקיד ההדרכה לעומת אתגרים ארגוניים אחרים העוסקים בשיפור ביצועים.

פרק אחר עוסק בתהליך ניתוח הצרכים. גם פה בודק הספר כיצד איש ההדרכה מוודא שהוא הגורם הנכון לטפל בהזדמנות או בעיה ארגונית המחייבים התערבות. פרק שלישי דן במיפוי תכני ההדרכה, כחלק קריטי בתהליך, לאור הנטייה של אנשי הדרכה רבים לכלול תכנים מיותרים או לא חיוניים בתהליך הלמידה.
בנוסף, הספר צולל לתוך תהליך כתיבת מטרות ומבחנים ומסביר היטב מדוע "חשיבותו של מבחן טוב היא כה רבה עד שלמעשה עדיף לא לבחון כלל מאשר לבחון באמצעות מבחן גרוע".  לצורך כך מודגמים מספר תבניות ודפוסים של מבחנים, כולל דוגמאות רבות.

בפרק על תאוריות הלמידה, העוסק בתכנון הלמידה, פיתוח החומרים והעברת ההדרכה, מוצגות מספר תאוריות בתחום הלמידה, כולל הצלבה שלהם למציאות הארגונית (לעומת למידה בסביבות חינוכיות). פרק אחר מתעמק באופן שבו יש לבחור שיטת הדרכה, כולל התייחסות לשיטות למידה מתקדמות ולמידה משולבת טכנולוגיות.
בנוסף, הספר עוסק גם בצדדי ה"מיקרו" של המקצוע, תחום שלגביו במיוחד אין הרבה תיעוד בעברית. דר' קליין מסביר שם היטב כיצד לארגן מידע נכון, להפחית עומס קוגניטיבי בזמן הלמידה, טיפים לבניית שקפים וכו'.
ולבסוף, ממש "לפי הספר", פרק העוסק בהערכת למידה ומציג מודלים לחישוב משמעויות של תרומת ההדרכה לארגון.

בכל פרק בספר, דוגמאות וטפסים שניתן להשתמש בהם כתבניות לכל דבר, כך הספר מצד אחד משמש כ"text book " קולח ומצד שני מספק עזרי עבודה מעשיים.

במקביל לספרו של קליין, יוצא כעת גם ספר חדש של קובי רוזנברג ושל רונן המר, גם הוא ספר העוסק בפיתוח תהליכי למידה בארגונים והפרקטיקות הנלוות לכך.
הוצאתם של ספרים בעידן שכזה, הוא ללא ספק צעד מבורך למיסוד ותיעוד משמעותי של מקצוע פיתוח ההדרכה. כדאי להצטייד לפחות באחד מהספרים הללו על המדף של כל מי שעוסק בפיתוח הדרכה ולמידה או בניהול שלהם.

לכניסה לענן הידע ולספרו של דר' דני קליין
כתובת האתר:  http://ekp.co.il/ekp
שם: student
סיסמא: 12345678

ליצירת קשר אישי עם מחבר הספר דר' דני קליין : kleindr1@netvision.net.il