ניוזלטר אוגוסט 2012  
למידה באמצעות מפות למידה
מאת: עירית לופט מדר

מפת למידה הוא כלי למידה גדול שמסייע לסדר את ההקשרים שמתעוררים בזמן למידה. גודל המפה מאפשר לבצע בה פעילות שיתופית הכוללת סימולציות, חקר או גילוי משותף. המפה מאפשרת לנוכחים לתאר כל נושא במצבו הנוכחי או העתידי.

למידה על מפת למידה וכוחה של ההצגה החזותית, מאפשרים הצגת קשרי גומלין בין ישויות שונות. החיבורים בין חלקי המפה או היבטים אחרים המתעוררים סביב המפה, הם אמצעי שמסייע ללומד להפיק תובנה חדשה.
התוצאה הרצויה משימוש בכלי היא היכולת לחולל שיח עכשווי בין השותפים לעבודה על המפה, ומאפשרת להם לייצר משמעות או מודעות חדשה לגבי נושא כלשהו.
השילוב של כלי למידה גדול, ויזואלי, שמספר אנשים מגיבים אליו ופועלים בו ביחד הופך את הכלי לרכיב אפקטיבי בלא מעט תהליכי ומצבי הלמידה. כיום צצות גם לא מעט טכנולוגיות שמבצעות "לכידה" מהירה של תכני המפה כך שכל שרבוט או יצירה שבוצעו על המפה הופכים אוטומטית לקובץ דיגיטלי.

פרסום שיצא לאחרונה באתר של חברת trainiac ממפה את המפה ומציג את ההשפעה של השימוש במפה על אפקטיביות הלמידה ושבעה מצבים שבהם כדאי להשתמש בכלי.

מה היתרונות בשימוש במפות למידה?

  1. האפשרות להראות ללומד את "התמונה הגדולה" או הסביבה שבה הוא ממוקם בהקשר כלשהו
  2. המחשת תהליכי עבודה באופן מלא יותר, שיתופי יותר
  3. מאפשר להתבונן על מכלול של רכיבים או זוויות התייחסות לנושא מסויים
  4. לומדים פעילים יותר, חוקרים יותר, בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להתייחס למה שהם רואים שמתרחש על המפה
  5. הלומדים חשים שהם אלו שיצרו את ההצלחה של הלמידה, מעצם הפעילות האקטיבית שלהם בעיצוב המפה, ולכן מועצמים

שבעה מצבים בהם כדאי להשתמש במפות למידה

  1. קליטה לתפקיד
    סביבת העבודה החדשה של עובד והקשרים בין הממשקים השונים הן אחת החידות הגדולות של עובד שרק נקלט. מפה מאפשרת להציג את העסק, את היחידות והמחלקות שבו, את האזורים הפונקציונליים, את הלקוחות, את המתחרים, והכל כאילו מדובר בהצגה של סוג של "עיר".  חוויית הלמידה נוצרת בחיבור הקשרים והתבוננות כיצד בכל משתלב יחד.
  2. הגברת הזהות לארגון
    במקרה זה השימוש במפה נועד להתמקד בערכי המותג של העסק, בד"כ בהצגה של מילים והאתגר הוא לנסח יחדיו את המילים הללו ,ולזהות יחדיו את סוגי העובדים בארגון, לקבץ את התפקידים למגוון קטגוריות פונקציונאליות, וכך להכיר יותר את הפעילות והתרומה של כל יחידה ויחידה לערכי הארגון ולמותג שלו.
  3. ניהול שינוי
    מפה לניהול שינוי מאפשרת להתבונן או לשרטט מצבים מנוגדים. לתאר מהו השינוי שעובר כל צד ממצב עכשווי למצב עתידי וכיצד שינוי אצל גורם אחד משפיע על גורם אחר. ההתבוננות על השינויים מייצגת את מסע השינוי כאשר הלומדים רואים באופן ברור יותר מהם היתרונות והחסרונות של השינוי הן על העובד עצמו והם על העמיתים שלו.
  4. שירות לקוחות
    שימוש במפה יכול לייצג ולהמחיש ללומדים את המסע שלקוח עובר מול ממשקים בארגון. ההסתכלות והציור של נקודת המבט של הלקוח מאפשרת להבין טוב יותר סוגיות של שירות בכל אחד מהמפגשים של הלקוח עם נציגי הארגון
  5. הדרכות בטיחות
    מפת בטיחות ממחישה היטב היבטים הקשורים לסוגיות של בריאות ובטיחות. ייצוג סביבת העבודה על גבי המפה במעין "עיר" מאפשר ללומדים לזהות נקודת של סיכון לעומת נקודות של בריאות, את אמצעי הזהירות הדרושים שיש לקחת ואת ההשפעה שעשויה להיות לסיכון גם פה נוצרת חוויה מהבנייה המשותפת של הקשרים השונים וראיית התמונה הכוללת.
  6. ויזואליזציה של אסטרטגיה
    פעילות כזו תכלול ייצוג של המסע שהעסק עבר, מהיכן יצא, היכן הוא היום ולאן הוא רוצה להגיע בעתיד. הפעילות השיתופית של הלומדים מאפשרת להגדיר את החוזקות והחולשות של העסק, את הגדרת האירועים המרכזיים בעסק. ציור ה"כביש" אל העתיד של העסק מאפשר להדגים מה צפוי לקרות לאורך המסע העתידי.
  7. שיפור תהליכי עבודה
    הצוות בונה במשותף את התפקידים, האחריות, האינטראקציה בין פונקציות שונות ומשם לקשר את זה לסביבת העבודה ולהבין יחדיו את ההגיון של תהליך העבודה ואת האפשרויות לשפר אותו. העבודה על המפה מאפשרת לעיתים חשיבה "נקייה" יותר על תהליכי העבודה.
לקריאת הניתוח לחצו כאן