ניוזלטר אוקטובר 2013  
הצגה, סערה, תכנון ופעולה - על למידה מבוססת מוח בארבעה צעדים
מאת: עידו צדוק

הצגה, סערה, תכנון ופעולה- על למידה מבוססת מוח בארבעה צעדים
עידו צדוק

כיצד מעבד המוח מידע בזמן תהליך הלמידה? כיצד הדבר משפיע על האופן שבו אנו מעצבים את תהליך הלמידה? האתר "edudemic" מציג מודל קצר וישים לתהליך למידה כיתתי המבוסס על הצעדים שהמוח מבצע כאשר הוא קולט מידע.
ארבעת הצעדים הם:

  1. הצגת הנושא: מטרת הצגת הנושא היא לתת את ההקשר ללימוד הצפוי, ובעיקר לאפשר ללומדים, קודם כל להתחיל ולבדוק מהם כבר יודעים על הנושא הזה, כך שיהיה ברור ללומדים ולמנחה, היכן הנושא פוגש אותם, ומה הם כבר יודעים לאמר עליו. חיבור לידע קיים, הוא עקרון קוגניטיבי ידוע ומוכר. התמודדות הלומד עם תוכן חדש קלה יותר כאשר התוכן מתקשר לידע שכבר קיים אצל הלומד.
  2. סיעור מוחות על התוכן: הלומדים מביאים עימם את מה שהם יודעים על הנושא, ואז שואלים שאלות ומבררים רעיונות עם העמיתים שלהם, במגוון מתודות, באופן שמאפשר להם לבנות תכנית למידה. ההנחה היא שהדיון השיתופי מאפשר לרכז ולחדד את הידע שכבר קיים בקבוצה, ומאפשר לילדים לבטא את עצמה בצורות, מיומנויות ובסגנונות שהם מעדיפים. הצלחתו של צעד זה תלויה אם כך בחוזקתה של למידת העמיתים.
  3. תכנון משותף: הלומדים מתכננים במשותף: הם מזהים היכן החומר רלבנטי לכיתה- ליחידים ממנה או לכולה, מה הם כבר יודעים על התוכן הזה, מה הם צריכים לחזק, כיצד יכול כל אחד מהם לחזק את הידע הזה. העובדה שהלומדים מגדירים לעצמם מה למדו עד כה ומגדירים כיצד הלמידה רלבנטית אליהם, מגבירה את הסיכוי שהלומדים יצאו לפעולה במוטיבציה גבוהה תוך מתן אפשרות ללומדים שונים לבטא את עצמם בצורות וסגנונות שונים.
  4. פעולה: כעת יש תכנית והלומדים פועלים על פיה, הם פותרים בעיה, הם לומדים בשיתוף פעולה לצורך מטרה משותפת, הם כותבים, מציגים באופן ויזואלי, תוך ניצול נקודות החוזק השונות של הלומדים השונים לצורך בניית התוכן באופן שנותן מענה או מימוש לנושא.

נראה שהתבוננות על עקרונות הפעולה של המוח, והחקר שהולך ומעמיק בנושא, מאפשר לנו לזקק מחדש מהם תהליכי למידה מיטביים. בניית תהליכים שבהם ללומדים יש השפעה על תהליך הלמידה, כאשר למידת העמיתים משמשת לריכוז של הידע שכבר קיים בקבוצה, וכולל הנעה לפעולה מעורבת מתוך בחירה של הלומדים – כל אלו יכולים להביא ללמידה שהיא משמעותית יותר, זכירה יותר ומעוררת רצון ללמוד עוד. טוב מזה, ניהול תהליך בארבעה צעדים אלו לא דורש התכוננות מיוחדת של המורה או המדריך שעד כה נהג לסקור את הנושא בעצמו תוך הותרת התלמידים פסיביים. דווקא כאשר מדובר בתוכן שמורה העביר בעבר באופן מסורתי יותר, וכאשר חומרי הלמידה כבר קיימים וניתן להגיש אותם ללומדים במקביל, קל לעבור למודל למידה גמיש ומאפשר שכזה מבלי לחשוש לפגיעה בתהליך הלמידה

לקריאה נוספת ולאינפוגראפיק בנושא:
http://www.edudemic.com/brain-essential-learning-steps/