ניוזלטר דצמבר 2013  
המדע שמאחורי האינטואיציה

האם יש כזה דבר "אדם עם אינטואיציות טובות"? או שכל אחד מאיתנו יכול להיות אינטואיטיבי במשהו? ספר חדש העוסק בשילוב שבין מדע לפילוסופיה מסביר את האינטואיציה כמעין מיומנות שנוצרת בזכות הרבה מאוד תרגול משולב בתשומת לב ועניין בביצוע. כל אחד מאיתנו אינטואיטיבי במשהו.
לא בכדי הדיון על אינטואיציה הוא מפגש בין פילוסופיה למדע. המילה אינטואיציה מגיעה מהמילה Intuirt אשר פירושו ידע מבפנים. לכל אחד מאיתנו יש ידע מבפנים שכזה. אינטואיציה, אמורפית ככל שהיא נתפסת היא אירוע מאוד אמיתי מבחינת המוח שלנו. למרות שבעת הפעלת אינטואיציה אנו מפעילים אנרגיות רבות, הפעלת אינטואיציה לא גורמת לנו להרגיש מאמץ. היא גם מספקת תוצאות מאוד מהירות. בניגוד לחשיבה רציונלית שהיא איטית, אנליטית ודורשת מאמץ.

אינטואיציה היא כאמור יכולת בתחום מאוד ספציפי כך שאנשים יכולים להיות מאוד אינטואיטיביים בנושא אחד ופשוטים כמו האדם הממוצע בנושא אחר. היכולת הזו יכולה להיות גופנית או אינטלקטואלית.  יתרה מכך, אינטואיציה משתפרת עם תרגול, רצוי הרבה תרגול.  אינטואיציה היא בין השאר יכולתו של המוח לשחזר במהירות דפוסים חוזרים או מוכרים בצורה כזו או אחרת. הרעיון שעומד מאחורי ההתקדמות בפיתוח אינטואיציה דומה מאוד למנגנון שנקרא תרגול מכוון, שהוא מנגנון שרלבנטי בפיתוח של כל מיומנות. אנשים נעשים מומחים (כלומר הרבה הרבה יותר טובים במשהו), במה שהם עושים כאשר הם משתמשים באינטואיציה שלהם ובחשיבה שלהם באופן מודע מאוד.
התהליך לביצוע כה מיומן בנוי משלושה שלבים. השלב הראשון הוא מיקוד תשומת הלב בהבנה של משימה מסוימת ובמה שהיא דורשת. בשלב השני הלומד כבר מבצע את המשימה באופן סביר אבל לא מוצא צורך להגיע איתה לרמה של הישגים. כאן רוב האנשים נעצרים. הפרט מגיע לביצוע אוטומטי של הפעולה, לא שוגה בה לרוב ולא עסוק בשיפור יכולות במשימה הזו.
השלב השלישי, החמקמק משהו, הוא כזה שבו הלומד נותן תשומת לב  ברורה והתעקשות בתיקון טעויות מפעם לפעם, כל טעות היא חשובה וכל שיפור הוא חשוב ומעניין את האדם המבצע. שם גם נוצרות האינטואיציות, והשימוש בתכונה הזו בדרך כלל לפתרון בעיות מלמד שהשימוש באינטואיציה נשען לרוב על מבנה ידע סדור שנוצר לנו בנושא בזכות השימוש ב"תרגול המכוון"
ההתייחסות לאינטואיציה כמשהו שיש לכל אחד, כמשהו שעל מנת לחזק אותו צריך למעשה לתרגל, חוזר לסדרה של מחקרים בנושא של יצירת מומחיות המדגיש את חשיבות התרגול והביצוע החוזר והמגוון כדרך ללמידה מעמיקה ומודעת.

לכניסה למאמר הסוקר את הספר לחצו כאן
http://www.brainpickings.org/index.php/2012/11/08/the-science-of-intuition-answers-for-aristotle/

תזכורת על מחקר דומה: ניתוח מוחו של גאון מגלה: מומחיות היא תוצאה של הרבה עבודה קשה
http://methodic.co.il/NL/W/SundayLink_320.html

תזכורת על מחקר דומה: מביצה רכה לביצה קשה - מה מתבשל במוחו של המומחה?
http://methodic.co.il/NL/W/SundayLink_315.html