ניוזלטר מאי 2014  
5 שאלות ותשובות לכל מדריך ומנחה- איך יזכרו את מה שלימדתי?
מאת: דורית דאום

לומדים שוכחים 90% ממה שלמדו בכיתה במשך 90 הימים שאחרי הלמידה? ספר חדש ווובינר שיצא בעקבותיו מברר 5 שאלות: האם הכרחי שהלומדים יכירו אחד את השני? תלמיד דומיננטי בכיתה- זה טוב או רע? איך לשמור על תשומת הלב של הלומדים? עד כמה קריטית רמת הלחץ של הלומדים? ומה קורה עם הלומד מומחה מדי בתוכן? כנסו לקרוא את המלצות החוקרים.
הספר Brain Rules של ג'ון מדינה כולל סדרה של 12 חוקי מוח שמהם ניתן לגזור פרקטיקות בכיתה. בוובינר שהתקיים בתחילת החודש הציג  David Smith, מנהל גלולבי של TMA את עיקרי החוקים של הספר.

1. עד כמה חשוב שהלומדים יכירו אחד את השני בתהליך הלמידה
 אנחנו יצורי אנוש חלשים יחסים להרבה עלי חיים אחרים ומה שמאפשר לנו לשרוד זה המוח שלנו. אך יותר מדויק יהיה לתאר את האינטראקציה שבין המוחות של האנשים כאל הדרך להתקדמות האנושית. מה שהכרחי בהתקדמות הוא בניית מערכות היחסים בין האנשים והאופן שבו אנחנו מביאים אנשים לשתף פעולה ביחד. אם הם היו עושים זאת באופן טבעי אולי לא היינו צריכים ללמד כל כך הרבה. מדינה שם דגש גדול על חשיבות ההיכרות בין הלומדים. בעיניו הסיבה שמתכנסת קבוצה גדולה של אנשים מתייחסת גם היא לאזורי ההישרדות שלנו.אנחנו רוצם להתרשת באופן טבעי בסביבה ואם למידה לא היתה שיתופית לא היינו מעדיפים ללמוד ביחד בכיתה.  האופן שבו אנחנו מציגים עצמנו לאחרים מגדילה את הרשת שלנו ונוגעת בנקודות הישרדותיות של עבודה טובה ובנייה קדימה. החוקר ממליץ תמיד לטפל בנושא ההיכרות הין הלומדים, אך על מנת לא לגזול זו רב על היכרות לבצע אותו בתהליכים מקבילים ולא טוריים (אנשים מכירים בקבוצות ולא כל אחד מציג את עצמו במליאה גדולה)

2. תלמיד דומיננטי בכיתה, קבוצה או צוות- טוב או לא טוב?
ההמלצה היא לדאוג שלא יהיה מישהו אחד מוביל ודומיננטי, לא לתת רק לאחד להשפיע, ולדאוג לכך בתלהיכי הציוות והחיברות. דומיננטיות יתרה של אחד הלומדים פוגעת בתהליכי הרישות וברצון של כל אחד לקחת חלק בתהליך הלמידה באווירה פתוחה ובטוחה.

3. איך שומרים על תשומת הלב של הלומדים?
חקר המוח מחזק את מה שכולנו יודעים. אנחנו לא שמים לב לדברים משעממים. בעבר הפננו למחקרים שממליצים על פרקי למידה של 18 או 20 דקות, המלצת הספר הזה היא לשים להחליף צורת למידה או תוכן כל 10 דקות, כלומר לבצע פעולה הלוכדת תשומת לב מחודשת. ניתן לעשות זאת פעמים רבות באמצעות המחשה חדשה, לספר סיפור או להתמקד במה שאנחנו רוצים שיקרה ללומדים על מנת שהם ישארו מרוכזים עד שהמטרה תוגשם.

פעילות הכרחית נוספת היא למנוע כל סוג של מולטי-טסקינג אצל הלומדים. המחקרים מראים כי הפרודוקטיביות של כל מה שאנחנו עושים יורדת ב- 40% אם אנחנו מבצעים םעולה נוספת בזמן הפעולה הראשית. כמות הטעויות שאנחנו מבצעים עולה ב- 50% אחד הכלים החזקים להחזיר תשומת הלב היא באמצעות מה שמדינה מכנה "דפיקה בדלת"- פשוט לקרוא בשמו של הלומד.

4. מה קורה ללומדים לחוצים?
לומדים לחוצים לומדים אחרת, ולכן פעמים רבות לא לומדים. הלומדים הלחוצים לא לומדים באותו אופן (מבחינת מנגנוני המוח המופעלים בשעת הלמידה) ולא מתפקדים באותו אופן. ההסבר לכך הוא האינסטינקט ההישרדותי fight or flight  הקיים אצל כולנו. אם אני בכיתה ושואלים אותי שאלה שמביכה אותי, או שגורמת לחי להרגיש שכל הזרקור עליי, האינסטינקט עשוי להנחות אותי לברוח. החוקרים גם ממליצים לנו לא למהר להפעיל שיטות של משחקי תפקידים שיכולות להביך או להילחץ את הלומדים (למרות אפקטיביות השיטה, כמה באמת מאיתנו שמחים להשתתף בעצמנו במשחקי תפקידים?)

5. מה עושים עם מי שהוא מומחה גדול מדי
הפכת למומחה בתוכן הנלמד? לך צעד אחורה ללמידה מודעת יותר של מה שאתה כבר יודע. הלמידה על פי מדינה מורכבת מ- 4 שלבים שכל אחד מאיתנו עובר משלב הראשוני ביותר ועד ליצירת המומחיות

  1. חוסר כשירות לא מודעת - אני אפילו לא יודע עד כמה ובמה אני לא כשיר, אני רק יודע שאני לא כשיר, ואז אני גם בלחץ הכי גדול כי אין לי יכולת לתאר מה אני לא יודע. (לפני שיעור נהיגה ראשון, אני רואה נהגים נוהגים במיומנות, הכל נראה מסובך ואפילו אי אפשר להגדיר מה כל כך מסובך)
  2. חוסר כשירות מודעת - אני יודע להגיד מה אני לא יודע ומה קשה במה שאני לא יודע (לאחר כמה שיעורי נהיגה,  אני יודע להגיד שקשה לנסוע קדימה תוך התבוננות במראה האחורית)
  3. כשירות מודעת - אני עושה את הפעולות נכון. זה אמנם לוקח לי הרבה זמן משתומת הלב, אבל אני עושה את מה שלימדו אותי לעשות (אני נוהג)
  4. הכשירות הלא מודעת - אני עברתי למצב אוטומטי (אני כבר לא חושב מה גורם לאוטו להאיץ או לנסוע אחורה)

המצב הרביעי הוא גם מסוכן, ולכן יש חשיבות לחזור לשלב 3 כדי לראות שאני באמת יודע לעשות את זה או מה אני צריך כדי להתמקצע בזה. המעבר שלב אחורה הוא קשה לנו מאוד אבל הוא הכרחי על מנת שהמומחיות שלנו תהיה מגובשת היטב ופתוחה ללמידה ולשיפור מחודשים.

לעיון נוסף על ספרו של ג'ון מדינה - brain rules

לצפייה בוובינר המוקלט שתיאר את הספר וחלק מעקרונותיו לחצו כאן