ניוזלטר ספטמבר 2014  
האם שוק הלמידה הארגונית מתכווץ?
מאת: עידו צדוק, מתודיקה למידה אפקטיבית

סקר מנהלי הדרכה בארגונים שבוצע השנה מצביע על ירידה בפעילות בתחום. האם בניגוד למגמה בחו"ל מתכווץ השוק בישראל?
סקר בן 15 שאלות שנשלח לכ- 20 מנהלי למידה ופיתוח ארגוני ממגוון ארגונים במשק הישראלי מצביע על מגמה של ירידה בהשקעה בתהליכי למידה בארגונים בישראל, זאת בניגוד למגמה הרווחת בחו"ל.  מטרת הסקר לאפשר למנהל למידה ארגונית להגביר את דפוסי הניהול מבוסס נתונים שלו, באמצעות השוואת המשאבים הארגוניים שלו אל מול המקובל בארץ ובעולם. המדדים הנבדקים קשורים לתקציבים ותקנים שארגונים משקיעים בתחום הלמידה בארגון שלהם ולאופי התכנים ומתודות הלמידה בהם נעשה שימוש. שאלון סקירת תעשיית הלמידה נערך זו הפעם השלישית. הפעמיים הראשונות בוצעו בשנים 2009-2010. בסקר השנה השתתפו 21 ארגונים בשיתוף פעולה עם אלון ממלוק שהיה יו"ר כנס הלמידה הארגונית של ירחון משאבי אנוש. חלק מנתוני הוצגו על ידו בכנס הלמידה. בסקר הקודם (2009) השתתפו 28 ארגונים, אך כמחצית ממשיבי סקר 2014 השיבו גם על סקר 2009-10. הסקר עצמו רחוק מלהיות מדעי השוואה בין הנתונים השונים מסייעת להבין מגמות מסוימות בשוק הלמידה ואי אפשר להסתמך על הנתונים כעדות מובהקת. יכולים להיות הסברים רבים לפער בנתונים בין הסקרים ולכן את תוצאות הסקר חשוב לקחת בערבון מוגבל.
עיקרי הממצאים בסקר

  1.  בכל המדדים ניכרת ירידה בהשקעה בהדרכה, נתון מעניין לאור זה שארגונים רבים ענו גם על הסקר הקודם וגם על הסקר הזה. נראה כי פתיחת תחרות בשווקי תקשורת ופיננסיים והתייעלות בארגונים פרטיים וציבוריים רבים השפיעו על תוצאות הסקר והם מצביעים על מגמה הפוכה לזו שבסקרים שבוצעו בארה"ב. הירידה חלה בכל מדדי ההשקעה: תקינה, תקציב, כמות שעות הלמידה המוצעות בארגון ועוד.

    אחוז ההשקעה הממוצע של הארגון בהדרכה מתוך תקציב הארגון כולו , ירד מ- 2.54% ל- 1.5%,  היחס בין כמות העובדים במחלקת ההדרכה לבין כמות העובדים בארגון ירד ל- 2014- 0.5% לעומת 2009- 0.85% ו כמעט אף ארגון לא דיווח על עלייה בתקציב 2014 בהשוואה ל- 2013.

  2. שימוש הולך וגובר בטכנולוגיות למידה- אך עדין לא בהיקפים הקיימים בחו"ל

    אחוז השימוש בלמידה מתוקשבת עלה מ- 18% מכלל תכני הלמידה בארגון  ב- 2009 ל- 22% ב- 2014 , בעוד שבסקרים גלובליים הנתון עומד על 38%. כמות הארגונים שעושים שימוש במערכת ניהול למידה (LMS)  83% מהארגונים דיווחו כי יש ברשותם מערכת כזו, לעומת 71% בשנת 2009.

  3. בתמהיל עולמות התוכן ניכר גידול בנתח של תכני רגולציה. תחומי חובה ורגולציה תופסים נתח הולך וגדל- 19% מכלל התכנים הארגוניים

  4. כיצד אנחנו מעריכים את עצמנו? ביקשנו מהארגונים לתאר את דפוסי מדידת האפקטיביות שהם מבצעים על תהליכי למידה. 90% עושים מבצעים סקרי שביעות רצון, 66% מבצעים תהליכי בחינת ידע, 40% מבצעים ברמת פעילות גבוהה בדיקת שטח לאחר תהליך הלמידה על מנת לראות שהיא יושמה (המקבילה לשלב 3 במודל קירקפטריק) 5% בודקים באחוז גבוה מפעילותם, בדיקה הבוחנת שיפור עסקי בעקבות תהליך הלמידה. 50% מהארגונים דיווחו כי הם מבצעים בקרה תקציבית שוטפת אחר הפרויקטים שלהם על מנת לוודא שהם בוצעו בתשומות המינימליות האפשריות.

  5. ניכר כי מנהלי הלמידה הארגונית מגבירים את הליווי הצמוד שהם מקיימים מול האתגרים של הארגון בשותפות גבוהה, תוך עמידה בדרישות התייעלות ותוך התאמה של מתודולוגיות ופלטפורמות הלמידה לצרכים הדינאמיים של הארגון. הארגונים מצביעים על מעורבות גבוהה מאוד בפרויקטים הארגוניים ובתכניות העבודה, על  שדרוג מתמיד במתודולוגיות ההדרכה בהתאמה למאפייני הלומדים, על שילוב של פלטפורמות למידה חדשות. ניכרת עלייה מתמדת בצורך בורסטיליות, הגמישות וזמני התגובה המיידים לצרכים משתנים,

לכניסה לחצו כאן