|
||||
|
||||
מאת: טלי גזית אל-בחר, מנהלת מו"פ שגעון המידע (אינפו-מאניה info-mania ) מבלבל אותנו. אנו צורכים עוד ועוד שעות מול מסכים, ומתייסרים על כך. מנסים להגביל זמן מסך ללומדים או ילדים, אך מתקשים לשמש דוגמה אישית. גם חוקרי המוח מנסים להבין מה עושים המסכים למוח ולתהליכי החשיבה שלנו, ולצד ממצאים מטרידים על הנזק של העולם המודרני למוח שלנו, יוצאים עוד ועוד חוקרים בהצעה להתפייס עם דור המסכים ומסבירים לנו שהטכנולוגיה משנה לנו את המוח לטובה ואפשר להיות אופטימיים לגבי העתיד הקוגניטיבי שלנו. סדרה של מחקרים ראשוניים מנסה להסביר לנו מה קורה לנו בעידן של ריבוי מסכים ומידע. רק לאחרונה התפרסמה הכתבה "תנו לילדים מסכים" (ראו כאן), ולאחריהן התפרסמו כתבות נגדיות וביקורתיות. ניסינו כאן ללקט כמה מהמחקרים והתובנות המומחים בנושא, כפי שהתפרסמו בחודשים האחרונים. נראה שמי שרוצה לראות במסכים ובמה שהם מבטאים צרה צרורה, יוכל למצוא לכך עיגונים מדעיים, אך גם אלו שמבקשים להישאר פתוחים להזדמנויות החדשות של הטכנולוגיה ימצאו הסברים רבים מדוע דור המסכים הוא עוד שלב בהתפתחות שלנו שמאפשר לנו להגדיר לעצמנו מחדש את האינטליגנציה שלנו. מאמר שפורסם בחודש האחרון בעיתון הגארדיאן הבריטי: "Why the modern world is bad for your brain" (ראו כאן) מתריע מפני השלכות העולם המודרני על תהליכי החשיבה והריכוז שלנו. תומפסון מסביר שבזכות הגישה למידע, גם הוגים ואנשים חושבים נשענים פחות על הזכרון הטהור שלהם אבל גם הם מחברים נקודות בין מה שיש להם בתוך הראש למה שקורה בחוץ. בעידן הטכנולוגי של היום, יש לנו מאגר גדול יותר של נקודות שאנחנו יכולים לאסוף. תחת ההבנה הזו, תומפסון מציע תפיסה מערכתית חדשה לניהול ידע בעידן של גישה מלאה אליו. בתפיסה זו, בעידן של עולם מלא ברעיונות בלתי נגמרים, אנחנו יכולים לתת מבט מרפרף על התוכן כמו גם לקרוא אותו לעומק, לפי איך שאנחנו רוצים ומעוניינים. לאחר מכן אנחנו נסתמך על התמצית של מה שקראנו אך לא נשמר את הפרטים וגם לא נתאמץ לזכור אותם. אם נרצה מסיבה כלשהי להעמיק בפרט מסויים, נוכל תמיד לגשת אליו. כיום, המהירות שבה אנו שולפים תשובה בגוגל היא כבר לא תהליך של היוועצות או שאילת שאלה, זו כבר ממש התחברות לחבר טוב שצמוד אלינו ותמיד יודע את התשובה ומאפשר לנו לנהל ביחד זכרון קולקטיבי גדול. הוא מאפשר לנו להיות ערניים לחוזקות ולחולשות המנטליות שלנו ולהשלים זאת באמצעות עזרים חיצוניים. בכך אנו מגיעים למצב שיש לנו יותר מ"ראש" אחד. אנחנו חולקים את מלאכת ההיזכרות כי ביחד אנחנו חכמים יותר ומבינים יותר מה קורה מסביבנו. היכולת לגגל ממאגרי הזיכרון הקלקטיביים הללו משפיעה באופן עמוק מאוד על האופן שבו אנו חווים ידע. הזכרון הזה מכונה על ידי הפסיכולוגים זכרון טרנזקטיבי Transactive Memory – המגדיר את האופן בו קבוצות מעבדות וזוכרות מידע יחד. ככל שאנו מאחסנים יותר מידע חיצוני עבורנו, כך אנחנו פחות עשויים לזכור אותו. לכאורה, זה נראה כמו התכווצות ביכולות המנטליות שלנו, אך בפועל יש פה מין ניהול ידע שמאפשר לנו לשלוף את מידע כאשר אנחנו צריכים אותו, ולכן אין בכך משהו שלילי. בכל מה שנוגע לקריאת טקסטים דיגיטליים, מגלה חקר המוח העדכני שחלקים שונים במוח עובדים כאשר אנו קוראים טקסט על נייר לעומת טקסט במסך, לכן ככל שאנחנו קוראים יותר טקסט ממסכים כך המוח שלנו מתרגל יותר לקריאה לא לינארית, כפי שקורא לנו כאשר אנחנו סורקים מסך במקום לקרוא אותו. מדענים מתייחסים לכך כיום כמוח בעל אוריינות כפולה (לינארי ולא לינארי). הבעיה היא שרבים מאיתנו מתרגלים לקריאה און ליין קצת יותר מדי טוב, ואם לא נשתמש ביכולת של קריאה עמוקה נאבד אותה. הקריאה העמוקה היא כזו שיש בה רצון אמיתי להבין לעומק את מה שקראת, מה שבאינטרנט לא יקרה פעמים רבות. "אני לא מוטרדת שנהפוך לטפשים בגלל האינטרנט" אומרת אחת החוקרות. אני דואגת שנפסיק להשתמש בתהליכים של קריאת עומק בגלל כמות ההסחות שאנו חיים בה. ההמלצה העדכנית היום היא לשמור על שתי היכולות. למצוא גם זמן לקריאת עומק מעבר לקריאה המרפרפת. דיון מרתק נוסף שמעסיק מומחים בימים האלו מתמקד ביכולת הקריאה, הכתיבה וההבעה בכתב בעידן הווטסאפ. לצד פסיכולוגים ומומחים לשוניים המוטרדים מרדידות התקשורת המדיום הזה, אחרים דווקא מציגים יתרונות ושוב מוכיחים לנו שטכנולוגיות חדשות מייצרות בהלה למרות שהן טומנות בחובן גם יתרונות והזדמנויות חדשות. מומחים אלו טוענים שהעובדה שתקשורת מתקיימת בכתב "פותחת מרחב לקבוצות גדולות של ילדים, שתקשורת בעל פה לא מאפשרת להם להתבטא בצורה הטובה ביותר. היא נותנת ביטוי גם לילדים שקצת יותר מחוברים לספירות הפנימיות שלהם, שהם אולי יותר מסוגרים. זה נותן עוד אופציה לתקשורת שיש לה המון ערכים. גם אם לא כולם משתמשים בזה ורבים כותבים באופן מידי, יש להם זמן לנסח את דבריהם, יש להם זמן לפני שהם שולחים. זה מפתח את המרחב אצל הילדים שהדיבור פחות זמין וקל להם. זה מאפשר סוג של תקשורת אינטימית וגם שומר על מרחק מוגן, דבר שהוא מאוד חיוני. דר שמעון אזולאי טוען ש "לא מדובר רק בילדים. זה הדור הכותב ביותר בהיסטוריה, מעולם לא כתבו כך, לא רק בצ'אטים, אלא גם טקסטים של ממש, בצורה וולונטרית. פעם היית מסיים את הלימודים בבית ספר ואם לא עסקת בתחום הכתיבה למחייתך, יכולת לא לכתוב משהו במשך 60 שנה. היום, אם אתה לא כותב, אתה לא חלק מהתרבות... זאת כמעט אוריינות חדשה. בעבר חשבו שהפופולריות של הטלוויזיה מסמנת את סוף עידן הכתיבה. אבל היא חזרה ובעוצמה. "בניגוד לדימוי של 'חחח' ו'פחחח' — וזה נכון שיש הרבה שיחות כאלה — אפשר למצוא בשיחות ווטסאפ גם טקסטים מורכבים. וגם כשנותנים לילדים הוראות פשוטות לכתיבה הם מבצעים אותן בקלות." מחקר שבדק מבוגרים דווקא, בגילאים 55-76, כאלו שבוודאי לא נולדו ל"דור המסכים", גילה שפעולת החיפוש באינטרנט הפעילה יותר אזורים במוח מאשר קריאת ספר. אך שימו לב, התופעה הזו התרחשה רק לאנשים שהשתמשו במחשב ממילא. אלו שלא היו מורגלים בשימוש במחשב לא הראו פעילות מוחית מוגברת, כי לא היו מורגלים בהפעלת המיומנויות המשמעותיות בעת קריאת טקסט דיגיטלי (זיהוי מידע רלבנטי, קבלת החלטות לגבי אמינות מידע וכד') אז מה אפשר לקחת מכל הממצאים החדשים? בעיקר לא להיבהל ולא להתנגד באופן אוטומטי למסכים הרבים שבחיינו. להכיר בכך שהם הולכים ומהווים שלוחה חדשה של הזיכרון שלנו, מאפשרים לנו להשקיע קצת פחות בלזכור, ואולי קצת יותר בלחשוב. בד בבד, ריבוי ההסחות של המסכים בהחלט עלול לפגוע בנו ובתהליכי החשיבה שלנו. אין סיבה לשלול את המסכים אך חשוב לאמץ דפוסי התנהגות ולמידה שחיים בפיוס עם המסכים הרבים ובעיקר תומכים בנו מבלי לנהל אותנו. ממליצים בחום לעיין במאמרים השונים שהתפרסמו בנושא, כולם מהחודשים האחרונים
http://www.theguardian.com/science/2015/jan/18/modern-world-bad-for-brain-daniel-j-levitin-organized-mind-information-overload
http://www.brainpickings.org/2013/09/13/clive-thompson-smarter-than-you-think / http://www.idgconnect.com/abstract/9263/what-google-doing-brain http://m.globes.co.il/news/m/article.aspx?did=1001003667 http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4620669,00.html http://www.pri.org/stories/2014-09-18/your-paper-brain-and-your-kindle-brain-arent-same-thing http://crowleym.com/2014/11/03/rewired-brains-unbalanced-lives/ http://www.haaretz.co.il/gallery/kids/.premium-1.2535847 http://www.idgconnect.com/abstract/9263/what-google-doing-brain |
||||