ניוזלטר מאי 2015  
7 עקרונות בפיתוח לומדה שהמוח אוהב במיוחד
מאת: אורן סבידור

פוסט בבלוג שפורסם שבוע שעבר מבקש לקחת את העקרונות המרכזיים בחקר המוח בתהליכי למידה אל עולם הלומדות. הנה 7 העקרונות שיזניקו את שימור הידע של הלומדים בתוצר למידה מתוקשב.
  1. כאשר אפשר, עדיף להשתמש בגרפים ודיאגרמות
  2. המוח נוטה זכור טוב יותר תוכן המופיע בדיאגרמות וגרפים כי הם מספקים מבט הוליסטי על מצב מסוים, מבטאים קשר בין נושאים ומאפשרים ללומד לחבר את הנקודות ולזהות דפוסים ללא צורך לקרוא את כל המידע הזה ולהסיק אותו מתוך המשמעות העולה מרצף של מילים רבות.

  3. לשלב תמונות מיוחדות ולא צפויות
  4. תמונות מפתיעות "קופצות" לנו מהמסך ומרכזות את החושים שלנו, ממש כפי שאנו זוכרים פרסומות מפתיעות יותר מפרסומות רגילות. שימוש בתמונות מפתיעות, גורמות ללומד לשמור על דריכות ולנסות לצפות מה עוד יקרה קדימה.

  5. פרטים שעובדים על החושים
  6. תמונות, איורים וידאו,  סיפורים – יסייעו ללומד לחבר את התוכן לחושים וזיכרונות קודמים, אך גם טקסט שיש בו פעלים המתארים פעולות, אנלוגיות, השוואות- כל אלו יכולים לעורר אסוציאציות וזיכרונות מוחשיים.

  7. להעזר בתאוריית הצבע
  8. המוח האנושי אוהב צבעים. הצגת תוכן בצורה צבעונית מעוררת את המוח ומאריכה את הזמן שנשהה מול התוכן. המאמר מציג דוגמה לכוחם של צבעים מסוימים לעומת אחרים. עולה מהם שצבעי אדום, צהוב וכתום מעוררים את המוח ללמידה זכירה יותר.

  9. להגזים.
  10. אנו לוכדים תשומת לב בזכות הגזמה.  אדם שמדבר עם ג'סטות מסוימות, מצליח באמצעותם לשמור על תשומת הלב של הקהל. קריקטורה של פוליטיקאי בעיתון תמשוך יותר תשומת לב מתמונתו האמיתית. תמונות מוגזמות יכולות לשמור על קהל ערני יותר.

  11. חתיכות קטנות בקצב אישי
  12. כדאי לפרוס את התוכן ביחידות קצרות שאפשר לעכל. (קראו עוד על מיקרו למידה כאן)

  13. שליפות תוכן מרובות ומרווחות

משמעות אדירה לכמות החזרות והשליפות של התוכן, נסו להציג תוכן בצורות מגוונות יותר מפעם אחת ונסו לעודד אירוע תרגול שבו נדרשת שליפה מהזכרון כך שהלומדים יוכלו לזהות איזה ידע הצליחו לשמר

לכניסה לקישור לחצו כאן