ניוזלטר אוגוסט 2015  
חופש הוא זמן נפלא לרפלקציה
מאת: לובה משל

מתכננים לנוח החודש? מצויין. אוגוסט נראה כמו חודש נפלא לרפלקציה. רפקלציה מוגדרת לרוב כאפשרות לבצע חשיבה משקפת גבוהה יותר של התנסויות שחווינו ולבצע הערכה מחדש של פעולות שבצענו. היא נחשבת לפעולה הכרחית ללמידה ולשיפור ביצועים. זווית מבט רעננה שפורסמה לאחרונה, בוחנת האם בעולם העבודה התובעני והמהיר שבו כל שינוי צריך להתרחש מהר, הזנחנו קצת חלק לא פחות חשוב בהתליכי למידה והתפתחות- הרפקלציה. אליוט מאסי, אחד המומחים הגדולים בעולם בתחום הלמידה הארגונית וטכנולוגיות הלמידה, ומי שהטביע את המונח "e-learning " לפני כ- 20 שנה, פרסם בחודש שעבר את הסרטון Reflection and Learning . בסרטון בן ה- 11 דקות, מצולם מאסי בבקתת החופש שלו בהרי האדירונדקס בארה"ב, שמהווה עבורו "תחנת רפקלציה" משמעותית לאורך החיים. אך צפייה בסרטון מבהירה היטב שגם מיקומים צנועים יותר יכולים לספק לנו את המתנה הגדולה הזו, האפשרות לעצור ולהתבונן על הפעולות שבצענו.
מאסי מזכיר למומחי הלמידה וההדרכה עד כמה חלה התקדמות אדירה בשנים האחרונות לספק לעובדים למידה בזמן אמת ולשפר את היכולת לספק לעובדים את מה שהם צריכים בזמן שהם צריכים. בתחום הזה חלה התקדמות אדירה ונוצרו הזדמנויות חדשות שבהן אפשר, באמצעות מכשור צמוד, לקבל מידע וידע, לשתף פעולה ולייצר הקשרים חדשים. האפשרויות הללו ללא ספק מרחיבות את יכולות הביצוע שלנו והופכות אותנו לאנשים שמתפתחים כל הזמן.
לצד ההתקדמות האדירה הזו, אנו חייבים לשים לב, הדחיפה החזקה לאותם פתרונות מהירים לא גרמה לנו לזנוח את הצד השני וההכרחי ללמידה- הרפלקציה.
לצד השימוש במילה רפקלציה, מעמיד מאסי את "החברה הטוב של הרפלקציה" שהיא ה"בחינה מחדש"- reconsideration . עד כמה אנחנו מכירים בחשיבות לאפשר לעצמנו רגעים שבהם אפשר להתנתק ולעבור תהליך של שיקוף. זה יכול להיות בחופשת אוגוסט, אבל זה יכול להיות גם 20 שניות בעת נסיעה במעלית או בזמן נסיעה במכונית (או במטוס). למונח רפקלציה יש הרבה משמעויות ופרשנויות. רפלקציה, בתיאוריו של מאסי, יכולה בודאי להתרחש אם קראתי כתבה או צפיתי בשיחה מענינת, או בסרטון מעניין. אבל, היא יכולה להיות בסיסית הרבה יותר: ההזדמנות לחזור ולשקול משהו שעכשיו שמעתי או עשיתי, לבחון את זה מול התנסויות קודמות, אמונות,  לעבור תהליך עם עצמי שיגרום לי לרצות לקרוא על זה יותר, להבין יותר מה היה ההקשר על משהו שמישהו אמר לי.

אנו כמומחי הדרכה עסוקים הרבה בהעברת המידע, אך חשוב שנעצב זמן לאינטראקציה עם הידע שמתחוללת ברפקלציה, לבבחינה מחדש ובמידה מסוימת במתן הזדמנות לתוכן לעבור תהליך שמאסי מכנה אותו "אינקובציה". אינקובציה היא תקופת זמן שמתרחשת אחרי הלמידה ולפני שמתחיל משהו אמיתי בסביבת העבודה. החשיבה של מחלקות הדרכה הכשרה ולמידה בארגונים כאילו ידע שיינתן ביום שני בבוקר ויתורגל ביום שני אחה"צ, ייושם ביום שלישי בעבודה מדגים את ההחמצה בהבנת הצורך למתן זמן לאינקובציה. מאסי מגדיר זמן זה כ" זמן שבו אני יודע איך לעשות משהו ועכשיו אני צריך להחליט אם אני בטוח רוצה לעשות את זה , האם זה בטוח לעשות את זה, האם יתמכו בי אעשה את זה". זמן אינקובציה צריך להיות רכיב  בתמיכת ביצועים, בחניכה, ובמסגרות זמן אחרות.

מעל לכל אלו, מסביר מאסי, רפלקציה היא ההזדמנות שלנו לבחון אחורה את הבחירות שלקחנו ואת הסיכונים שלקחנו. ההזדמנות הזו חייבת להיות משהו שאנו כאנשי למידה מכבדים, מחזקים ומבקשים לתמוך בו. אנו צריכים לברר עם עצמנו איך אנחנו מאפשרים זמן ללומד לבחון מחדש את מה שלמד. עד כמה בתכנון תהליכי הלמידה אנחנו מאפשרים ללומד זמן להתחבט עם התוכן, לראות איך הלומד מקבל זמן לא רק לשמוע משהו, אלא גם לחשוב מה הוא חושב לגביו. אפילו בכיתה אפשר לבנות הזמדנויות קצרות  שבהן אנחנו פשוט לוקחים שתי דקות ומבקשים מהלומדים להתכנס בתוך עצמם ולחשוב על מה ששמעו זה עתה. לצד הלמידה התמקדמת והמיידית, בואו ניקח עם עצמנו רגע של רפקלציה ונוודא שהלמידה הזו שאנו עוסקים בה כל הזמן, היא משהו שהלומד גם לוקח איתו פנימה.
חופשת קיץ מהנה לכולם

לצפייה בסרטון
http://www.masie.com/reflectlearn

עוד על רפקלציה
http://braude.a.wiki.co.il/index.php/%D7%A8%D7%A4%D7%9C%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%94