ניוזלטר אוגוסט 2015  
הלומד דורש – הורידו את המע"מ (מדריך עומד ומדבר)
מאת: אורית פרץ

מדריך הוא אדם הרואה את עצמו מתווה דרך לאנשים ומאפשר להם ללמוד ידע, מיומנויות ותפיסה הנדרשים לצורך ביצוע תפקידם. כאדם הוא מתווה דרך הן בהיבטים המקצועיים והן בערכיו, באופן התנהלותו ובעצם נוכחותו וכך מדריך הוא הרבה יותר מאדם ה'מעביר' ידעהוא מורה דרך!

על המדריך/חליל ג'וברן
אין איש שיגלה לכם דבר,
אשר אינו כמוס ונם בחביון הגיונכם
המדריך, הפוסע  בין תלמידיו,
אינו מגיש רק מחוכמתו, כי אם מאמונתו ואהבתו.
אם אכן נבון הוא, לא יצווכם את חוכמתו,
אלא יכוון צעדיכם אל מפתן נפשכם אתם.
המדריך לא יוכל לתתכם את הכרתו שלו.
המדריך לא יוכל לתתכם את האוזן שלו,    
המדריך יספר על שקילה ומדידה,
אך לא יוכל להוליך אתכם שמה
כי בינת האדם האחד,
לזולתו לא תצמיח כנפיים
אם אכן נבון הוא, לא יצווכם את חוכמתו,
אלא יכוון צעדיכם אל מפתן נפשכם אתם

המסר המרכזי של תפקיד המדריך הינו לאפשר לתלמיד להגיע לתובנות הלמידה בעצמולפתח עצמאות בקרב הלומד ולאפשר לתלמיד מרחב למידה שבו התלמיד פעיל, אקטיבי ועצמאי.
מה בין הדרכה אקטיביסטית לבין הוראה מסורתית?
בהוראה המסורתית רוב המורים תופסים את עצמם במרכז, הם בעלי הידע, הם המומחים, והם אלו הסבורים שככל הם ידברו יותר – כל התלמידים יבינו וידעו טוב יותר את החומר.
תהליכיי הלמידה האקטיביסטית רואים את הלומד במרכז, הלומד הוא אדם בעל ידע, יכולות וככל שהוא יהיה שותף ללמידה באופן אקטיבי ופעיל – כך הלמידה תהיה משמעותית יותר ויותר ובעלת ערך לאורך זמן רב יותר.
להבדיל מהוראה מסורתית, שבה מעביר המורה ידע לתלמידיו על ידי הצגתו באופן פרונטלי ותאורטי, יוצר המדריך את השינוי בתלמידיו באמצעות מתן גירויים, המפתחים מיומנויות במגוון חושים בקרב הלומדים וכך יוצרים בסיס מהותי לרכישת מיומנות, להגברת המסוגלות ולהטמעת הידע באופן ממשי.

בחן את עצמך : האם אתה מורה בדרך המסורתית או מדריך בדרך השיתופית?

   

למידה מסורתית

למידה שיתופית

1.

אופן הלמידה

הרצאה דידקטית, פרונטלית ותאורטית

הנחייה סדנאית, שיתופית

2.

מי במרכז

המדריך במרכז

הלומדים במרכז

3.

מה מלמדים

מלמדים את התוכן (מה) למידה המבוססת על ידע

מלמדים גם את התוכן הלימודי וגם את האופן (איך) – איך ליישם את הלמידה הלכה למעשה

4.

מי המומחה?

חוכמת הגאון – המדריך הוא בעל הידע והאוטוריטה המקצועית היחידה בחדר חוכמת ההמון- המדריך משתמש בידע שלו ולאורך כל הלמידה מבקש מהלומדים ל
5.

LEARNING = ללמידה

Learning by listening = למידה דרך הקשבה
החוש המרכזי המשתתף בלמידה הינו חוש השמיעה של הלומד
Learning by Doing = למידה דרך עשייה
המדריך מפעיל את כלל החושים של הלומדים וגורם להם להיות חלק מתהליך הלמידה

מדוע המע"מ   (מדריך עומד מדבר) כל כך חזק ?
המושג 'הורדת המע"מ' הפך ללשון בעקבות המחאה החברתית שהתרחשה בשנת 2011, גדעון זילר ,המומחה ללמידה אפקטיבית, בחר להשתמש במטבע הלשון הזה על מנת להשריש למידה ארגונית אפקטיבית.
השיטה הפרונטלית תאורטית היא ה'אוטומט' של המדריך, לפני שנלמד כיצד להפחית את העמידה הפרונטלית מול הלומדים, נבחן מדוע זהו הרגל כה מושרש?
אנחנו מבינים שכאשר מדריך עומד ומדבר מופעל אצל הלומדים רק ערוץ השמיעה, כמעט ולא מופעלת חשיבה. מדריכים שמבינים את העיקרון הזה, מאתגרים את עצמם ובוחנים באילו מקומות ניתן להמיר את ההרצאה הפרונטאלית שלהם בפעולת חשיבה שמשלבת חושים נוספים מלבד שמיעה.
מדוע אנו מקובעים בלמידה שבה המדריך עומד ומדבר?

  • הרגל זהו ההרגל החזק ביותר וכך אנו רגילים ללמוד, אדם עד גיל 18 חווה כ-12,000 שעות למידה במסגרות החינוכיות השונות והוא רגיל ללמוד עם מורה שעומד ומדבר ולכן, הדרך הקלאסית והמוכרת לנו, ברירת המחדל, היא שמדריך עומד ומדבר והתלמידים יושבים ומקשיבים.
  • הספק –"חשוב לי להספיק את כל התוכן", ישנה תחושה שעל מנת להספיק את כל החומר, הדרך הכי מהירה לעשות זאת היא על ידיי כך שהמדריך יעמוד וידבר וישלוט בהספקים של החומר.
  • משמעת כשאני מדבר, יש אצלי כמדריך התחושה שהתלמידים קשובים ושאת המסרים וההסברים שאני אומר, הם יקלטו בדרך הטובה ביותר. במשימות אישיות או קבוצתיות כשתלמידים מסתובבים ופועלים, יש פתח לרעש, הפרעות והסחות
  • שליטה בתוכן כשאני אומר את המידע אז הוא מוחלט, כשאני נותן ללומדים לחשוב לבד, יש פתח לטעויות שלהם ואיננו יכולים לדעת לאן הם ייקחו את זה, גם זה מוריד את יכולת השליטה כמדריך.
  • לא מצריך הרבה תכנון – כדי להפחית מע"מ צריך לתכנן היטב פעילות שמייצרת את סקרנות ועניין. מדריכים רבים טוענים שאין להם זמן לתכנן ומעדיפים פשוט להגיע לכיתה ולהסביר ולהרצות

איך ללמד באופן משמעותי ?
מעמ

מחקרי למידה מראים שככל שהלומד יותר אקטיבי בלמידה – כך הלמידה יותר משמעותית וישנן מגוון דרכים לשלב את הלומדים בתהליך הלמידה.

  • שיח, דיון וקבוצות עבודה קטנות
  • ואחד שהינו יודע לשאול- ככל שכמדריך תלמד לשאול יותר שאלות ולעורר יותר סקרנות ועניין כך הלומדים יגלו את התוכן ואת החומר מתוך תוכם… במקום לומר ולהעביר את התוכן,תשאל שאלות ותראה איזו עירנות מתגלית בכיתה.
  • למידה מקדימה- קריאה מקדימה של חלק מהתכנים ולמידה על בסיס קריאה מוקדמת של הלומדים
  • למידת חקר- הלומדים יחקרו ויגלו חלק מהתוכן בעצמם
  • למידה חווייתית דרך תרגילים- בזמן תרגיל אנו נמצאים במצב שאנו נמצאים 'בתוך הדבר' וכך אנו מדמים מצב אמת.
  • LEARNING BY DOING-למידה מתוך התנסות ועשייה} מדמים סביבת עבודה אמיתית או מייצרים סביבת עבודה מדומה על מנת להתנסות במהלך הלמידה עם אתגריי היומיום האמיתיים
  • הלומד מלמד- התלמידים ילמדו חלק מהתכנים ונמצא כי כאשר הלומד מלמד הוא לומד בדרך המשמעותית ביותר

לחצו כאן לקריאת מאמרים של אורית פרץ לחץ כאן