|
||||
![]() |
||||
|
||||
|
מאת: עידו צדוק, מנהל קשרי לקוחות וראש תחום הדרכה והנחייה בחודש עבר נפטר במפתיע ג'יי קרוס, אחד המומחים המובילים והמפורסמים בעולם בתחום הלמידה הארגונית. רק שבועיים לפני כן הוא הוציא את ספרו "Real Learning" מדריך עדכני ומעשי לאיך להיות אדם לומד. ג'יי קרוס נחשב לאיש שהטביע את המונח "e-learning" לפני 20 שנה ואת המונח "למידה לא פורמאלית" לפני כעשר שנים. בשנת 2006 הגיע ג'יי קרוס לישראל כאורח של בית ספר ספירלה מבית HIT, והעביר סדנה של יום לעשרות אנשי הדרכה בנושא הלמידה הלא פורמאלית. היה זה מונח לא מוכר עד אז בארץ וחשיפתו למחלקות ההדרכה בארגונים השפיעה על מדיניות הלמידה באותם ארגונים עד היום. קרוס תעד את מסעו בארץ בבלוג שלו, בשבוע שהחל בסדנה בחולון והסתיים בפריצתה של מלחמת לבנון השניה בעת שסייר בצפון הארץ. עם מותו המפתיע התמלא עמוד הפייסבוק שלו בעשרות דברי הספד של עמיתים למקצוע, תלמידיו ומעריציו מכל העולם. הספר Real Learning יצא כאמור באוקטובר, שבועיים לפני מותו של ג'יי קרוס. הספר מהווה סוג של צוואה לכל מי שרוצה לדעת איך ללמוד בעולם שבו, כפי שמתאר קרוס, מתרחשים בכמה דקות אירועים שבדור של הסבים שלנו היו מתרחשים בשעה. העולם נעשה מורכב יותר וצפוי פחות ואנו נדרשים להתמודד עם האירועים האלו בזמן אמת. למידה ועבודה הפכו לזירה אחת, וכל היום אנו נדרשים ללמוד שיעורים ולהפיק לקחים. את הספר שלו מגדיר קרוס כ"ספר בישול" או מעין מדריך "עשה זאת בעצמך" (do it yourself learning) עם מתכונים שאפשר ממש להכין ולא רק לקרוא אודותם. הספר כולל לא מעט תרגולים (וגם אזהרה שמי שרק יקרא את הספר ולא יתרגל אותו לא יזכור את מה שיקרא). קרוס מתאר בספר את התפתחות חקר המוח וטכנולוגיות הלמידה בעשרים השנים האחרונות שמוכיחים שהמוח הוא גמיש ויכול לשנות את עצמו בכל שלב. ניצול נכון של גמישות זו יכול להוביל אותנו לחיים פרודוקטיביים יותר ומלאי סיפוק. ללמידת אמת יש תנאי הכרחי אחד. על כל אחד מאיתנו לנהל plob (שילוב של המילה blog והמילה personal, כלומר בלוג אישי ולא בלוג פומבי). הפלוג הוא הכלי לחזוקה ותיעוד רפלקטיבי של תהליכי הלמידה שלנו. העלאה על הכתב של ההתקדמות והכשלונות שלנו, תיעוד של המשוב שאנו מקבלים מהסביבה שלנו וכתיבה מכוונת של החזון שלנו, מאפשרים לנו לטפל בעצמנו לאורך ציר זמן. חוקרים מאוניברסיטת הארווארד גילו שתיעוד רפלקטיבי באמצעות יומן למשך כ- 15 דקות ביום מגדיל את הביצועים שלנו ב- 23%! ההמלצה של ג'יי קרוס היא לכתוב כל יום ולקרוא את מה שכתבנו אחת לשבוע. קרוס מודע לקושי לייצר הרגל יומי שכזה, וממליץ בפירוט כיצד לייצר הרגל חדש בשיטת ה"צעדים הקטנים" שמאפשרים ליצור התרגלות הדרגתית ולא מאיימת. מודל ה- Real Learning של ג'יי קרוס מורכב מ- 4 שלבים
שלב הגילוי: כיצד נגלה יותר, ובאופן שיטתי? באמצעות חיפוש אקטיבי של נושאי עניין, שייכות לקהילות פרקטיקה מקצועיות, לעקוב אחר מומחים מהמקצוע שלנו ברשתות החברתיות, להיות מנוי לעיתונים מקצועיים, להשתתף בפורומים, לנהל סביבת אוצרות (curation) ועוד. כל אלו מיייצרים עבורנו את מה שקרוס מכנה PKM- Personal Knowledge Mastery- סביבת התמחות אישית, שהיא גם סביבת אוצרות אישית. קרוס מכנה את הסביבה "חנייה" חיצונית של המוח שלנו. אנו "מחנים" בה את הידע שמעניין אותנו, מתנסים בה ומשתפים חלק ממנה לאחר שחשנו את איכות התוכן שאצרנו. הדגש בסביבת האוצרות הזו הוא לא לזכור במוח את כל התוכן, אלא לאחסן אותו באותה "חנייה חיצונית" ולהתנסות בו בהדרגה. דגש נוסף של קרוס לשלב הגילוי הוא ההבנה עד כמה למידה מתרחשת בהקשרים חברתיים, ועד כמה כולנו "חיות חברתיות". הספר כולל שורה של המלצות כיצד כדאי לנו לייצר אינטראקציות חברתיות עם הסביבה שלנו לטובת גילוי הלמידה. הוא ממליץ לנו לשאול עמיתים שאלות ולהשיב להם תשובות, לחלוק איתם מקורות מידע, לנהל איתם סיעורי מוחות ופתרון בעיות, לעדכן אותם ולהתעדכן מהם על תהליכי למידה וכאמור, לבחור את החברים המקצועיים שלנו בחכמה רבה. גם ילדים, לטענת קרוס, לומדים טוב יותר מחברים שלהם מאשר מההורים שלהם. אם אנחנו כהורים רוצים שהילדים שלנו ילמדו טוב יותר, עלינו לאפשר להם להיות במגרש המשחקים עם ילדים שאפשר ללמוד מהם, שמסוגלים לחלוק, לקבל ולהיענות לאתגרים. פעולות אלו יהיו אפקטיביות מאשר אם ננסה אנחנו כהורים להקנות להם חינוך וידע בעצמנו. הערכה ופעולה בספר ניתנים דגשים רבים לגבי פעולות למידה אפקטיביות (בהם אנו עוסקים רבות בעיתון שלנו לאורך השנים): למידה במנות קטנות עם זמן להפסקות, הימנעות ממולטי-טאסקינג (ביצוע משימות במקביל), השארת מקום קבוע לספקנות בתהליך הלמידה, הקפדה על שינה בין פעולות הלמידה, גיוון של סביבות הלמידה, המחשה ויזואלית של התהליכים, שימוש במפות למידה, ועידוד עצמי לבצע טעויות על מנת ללמוד מהן. אחד הדגשים המעניינים והחשובים המוצגים הספר היא החשיבות להיות שמח ומאושר בזמן תהליך הלמידה כתנאי לאפקטיביות שלה. אנשים שמחים מבצעים טוב יותר, הם מעורבים בעשייה שלהם פי שתיים מאנשים לא שמחים, הם יצרנים ב- 50% יותר מעמיתיהם ויש סיכוי גבוה פי שלוש שהם יציעו רעיונות יצירתיים וחדשנים. מי שרוצה לבצע למידה אמיתית צריך לבצע פעולות מתוך מקום שמח ואופטימי אחרת מהלכי הלמידה שלו יתקלו בקשיים לאורך הדרך. רפלקציה החשיבות לבצע רפלקציה בקול רם מוסברת בכך שהיא גורמת לעבודה שבצענו להיות בעלת נראות, באופן שיכול גם לסייע אחרים. כאשר נבצע עבודה בקול רם, נהפוך לפתוחים יותר ומקושרים יותר, ניצור לעצמנו רשתות משמעותיות יותר. השיתוף מכריח אותנו לבצע רפלקציה מעצם ההמללה שמתרחשת בזמן הדיבור בקול רם, ומשפרת כתוצאה מכך את איכות הפעולה שלנו. לכל אלו מצטרפת כמובן ההזדמנות לקבל משוב מאחרים על הידע שהפגנו. הספר של קרוס מומלץ מאוד. הוא מעשי, נקרא בשטף, מעודכן מאוד לעשור השני של המאה ה- 21 ומוסבר בבהירות רבה. אין ספק שקריאה ותרגול שלו יכולים לשכלל כל אחד מאיתנו בניצול המתנה הגדולה של המוח שלנו, מתנת הלמידה. לרכישת הספר Real Learning של ג'יי קרוס לחצו כאן |
||||
|