ניוזלטר ינואר 2016  
בחן את עצמך- האם הארגון שלך הוא "ארגון לומד?"
מאת: עופר להק-סבה, מנכ"ל

האם שימוש בשפה מסויימת הוא סימן שהארגון שלי הוא "ארגון לומד"? האם המדיניות הארגונית תוכי חאזאת, אולי הזמינות למאגרי למידה ארגוניים? המעקב אחר כשירות עובדים?  סדירות של הפקות לקחים? או שאולי הכל מתחיל בתפיסת התפקיד של המנהל בארגון והאופן בו הוא מעודד התפתחות של הארגון?   השימוש במונח "ארגון לומד" נפוץ מאוד אך עמום מאוד. ארגונים מבקשים להגדיר את עצמם כארגון לומד מצד אחד, אך לא באמת יודעים מהם הפרמטרים שבאמצעותם יוכלו להעריך זאת. מומחה הלמידה הארגונית ג'וש ברסין היה בין הראשונים שהוכיח כי השקעה בתרבות הלמידה הארגונית היא בעלת התשואה הגבוהה ביותר לארגון, וכי הדרך לבחון אם ארגון מקיים רמה גבוהה של תרבות למידה היא באמצעות סדרת שאלות "מיקרו". כלומר, במקום לשאול שאלות גבוהות על הלמידה בארגון, לברר את היקפי הלמידה בארגון באמצעות שאלות קטנות ויומיומיות.
שאלון תרבות למידה פרקטי במיוחד פורסם באינטרנט על ידי קרן ווטקינס וויקטוריה מסריק. השאלון שלהן בנוי על הערון שארגון לומד הוא מי שמקדם את עצמו באופן מתמיד ומתמשך באמצעות תהליכי למידה במקביל ובמשולב לתהליכי עבודה. על אף שברור שכל הארגונים לומדים, יש ארגונים שמכווינים אסטרטגיה לגבי הלמידה אצלם ויש כאלו שמאפשרים ללמידה להתרחש באופן אקראי. השאלון שבנו החוקרות נשען על בירור עד כמה ישנם מערכות ארגוניות המעודדות למידה מתמשכת, עד כמה הלמידה הזו מחוללת ומנהלת ידע ארגוני ועד כמה הידע הזה משפר את התוצאות והביצועים הארגוניים. הנה 30 שאלות מתוך השאלון שנבנה באתר המעידות על מה באמת כדאי לברר ולהעריך כדי לדעת אם הארגון שלכם הוא ארגון לומד. בחנו את עצמכם:

  1. בארגון שלי, כדי ללמוד אנשים מדברים בצורה גלויה רק על השגיאות שלהם.
  2. בארגון שלי, אנשים מזהים כישורים נדרשים למילוי משימות עתידיות.
  3. בארגון שלי, אנשים מסייעים האחד לשני ללמוד.
  4. בארגון שלי, אנשים יכולים לקבל תקציב ומשאבים אחרים כדי לתמוך בלמידה שלהם.
  5. בארגון שלי, אנשים מקבלים זמן לתמוך בלמידה.
  6. בארגון שלי, אנשים רואים בעיות/קשיים בעבודתם כהזדמנות ללמוד.
  7. בארגון שלי, אנשים מתוגמלים על למידה.
  8. בארגון שלי, אנשים נוהגים לתת משוב פתוח וכנה אחד לשני.
  9. בארגון שלי, אנשים מקשיבים לדעותיהם של אחרים לפני שיציגו אתל דעתם.
  10. בארגון שלי, בכל פעם שאנשים משמיעים את עמדתם, הם גם שואלים מה אחרים חושבים.
  11. בארגון שלי, לצוותים/קבוצות יש את החופש להתאים את המטרות שלהם במידת צורך.
  12. בארגון שלי, צוותים/קבוצות מתייחסות לחברים כשווים, ללא קשר לדרגה, תרבות, או הבדלים אחרים.
  13. בארגון שלי, צוותים/קבוצות מתמקדות הן במשימה שלהן והן על כמה טוב הקבוצה מתפקדת.
  14. בארגון שלי, צוותים/קבוצות נכונות לשנות את החשיבה שלהם כתוצאה מדיונים קבוצתיים או מידע חדש שנאסף.
  15. בארגון שלי, צוותים/קבוצות מתוגמלים על הישגיהם כצוות/קבוצה.
  16. בארגון שלי, צוותים/קבוצות בטוחים כי הארגון יפעל בהתאם להמלצותיהם.
  17. הארגון שלי מאפשר לאנשים לקבל מידע נחוץ בכל עת במהירות ובקלות.
  18. הארגון שלי שומר על בסיס נתונים עדכני של כישורי עובדיו.
  19. הארגון שלי יוצר מערכות למדידת פערים בין ביצועים נוכחיים וצפויים.
  20. בארגון שלי הפקות לקחים זמינים לכלל העובדים.
  21. הארגון שלי מודד את התוצאות של הזמן והמשאבים המושקעים בהכשרה.
  22. הארגון שלי מוקיר אנשים על יוזמה.
  23. הארגון שלי מאפשר לעובדים בחירה במשימות העבודה שלהם.
  24. הארגון שלי תומך בעובדים שלוקחים סיכונים מחושבים.
  25. הארגון שלי מעודד אנשים לקבל תשובות מכל רחבי הארגון, בפתרון בעיות.
  26. בארגון שלי, מנהיגים תומכים בדרך כלל בבקשות המהוות הזדמנות להכשרה ולמידה.
  27. בארגון שלי, מנהיגים חולקים מידע עדכני עם עובדים על מתחרים, מגמות בתעשייה וכיוונים ארגוניים.
  28. בארגון שלי, מנהיגים מעצימים אחרים כדי להשיג את חזון הארגון.
  29. בארגון שלי, מנהיגים חונכים ומדריכים את כפיפיהם.
  30. בארגון שלי, מנהיגים מחפשים ללא הרף הזדמנויות ללמידה.

לשאלון המלא לחצו כאן

לעיון בחומרים נוספים הקשורים לתרבות למידה:

הרצאת וידאו בנושא ארגון לומד/תרבות למידה
http://www.avneyrosha.org.il/Activities/EventSummaries/Pages/zailer22042012.aspx

מצגת שהוצגה בכנס ההדרכה השנתי בנושא תרבות למידה/ארגון לומד
http://e-learning.co.il/PublicUI/About/TrainingConference17-Presentation.htm