ניוזלטר פברואר 2016  
מה חדש בחקר המוח? המיטב מכנס כנס מדעי הלמידה במכון ויצמן
מאת: טלי גזית, ורד זולר והדס סלומון

חודש פברואר נפתח בכנס מדעי הלמידה הישראלי שאירגן, בפעם השלישית, מכון וייצמן למדע, המחלקה להוראת המדעים. רוח הכנס היתה מאוד אקדמית ולקחו בו חלק חוקרים מובילים בתחום. עבורנו, נציגי מתודיקה שהגיעו לכנס, זאת היתה חגיגה של מוח ולמידה.

הכנס הורכב מהרצאות מליאה, סדנאות ותערוכת פוסטרים של מחקרים חדשים של חוקרים צעירים במדעי הלמידה. פרופסור מרים ריינר פתחה את הבוקר בהרצאה "רלוונטיות חקר המוח למחקר בחינוך למדע" והציגה מחקרים שהיא מבצעת עם צוותה הבודקים האם שימוש בטכנולוגיות מתקדמות (יד ביונית, מציאות רבודה) מייצרת תהליכי למידה מוגברים. התחום בו עוסק המחקר שלה נקרא: brain research inspired technologies for learning. בהרצאה היא הציגה ממצאים על גיבוש זכרון והרחיבה על תדרי Theta האחראים על תהליך העיבוד הליילי שאנחנו עוברים.

אחריה עלה לבמה המרכזית פרופסור רפי מלאך בהרצאה "עקבות תהליכי למידה במוח האדם". הוא התחיל במורה נבוכים קצר, למי שלא מכיר, על תאים, אקסונים, סינפסות ושאר הרכיבים האחראים על הפעילות החשמלית במוח. אח"כ הציג מחקרים הבודקים כיצד ניתן למפות את המידע האגור במוח?

5 דברים חדשים שלקחנו מהכנס:

  1. יש פעילות חדשה שנוצרת במוח בזמן מנוחה, גם עם עצימת עיניים. היא נקראית "פעילות חופשית". למעשה המוח לא באמת נח כשאנחנו "נחים" (מתוך ההרצאה של פרופסור רפי מלאך) .
  2. זכרון חזותי נשאר שבועות עד חודש וחצי בהיפוקמפוס (מתוך הסדנה של דר' אסתר עדי-יפה).
  3. עולם האבחונים במערכת החינוך בודק רק את זכרון העבודה של ילדים (מה שקורה כאן ועכשיו ויש שעדיין מכנים אותו "זכרון טווח קצר"), המגמה עומדת להשתנות. יש הבנה כי זכרון עבודה לא מעיד מיומנויות ויכולות גבוהות יותר של ילדים ולכן נדרש שינוי מהותי בדרך שבה מאבחנים ילדים. דר' אסתר עדי-יפה שיתפה את הנוכחים בסדנה בשינויים הצפוים בתחום זה בהובלתו של השפ"י במשרד החינוך.
  4. עם מערכת מיכונית חכמה אפשר גם לנהל למידה שיתופית טוב יותר - הכרנו אתLearning analytics, מערכת מבוססת תפיסה של "למידה מפוקחת". למעשה, מאגר הנתונים של המערכת מוזן מדוגמאות של אמירות שעשויות להעלות בשיח השיתופי, והמערכת מתוכנתת כך שתוכל לאותת למנחה מתי נדרשת התערבות שלו בשיח (מתוך הסדנה של פרופסור ברוך שוורץ וד"ר קובי גל).
  5. הכרנו את Serial think מערכת יעודית שעוזרת לחיזוק החשיבה המתמטית אצל לומדים, בעיקר לומדים עם בעיות התפתחות. (מתוך הסדנה של פרופ‘ דויד צוריאל וד“ר גילת טרבלסי).

עוד על כנס מדעי הלמידה של מכון ויצמן