ניוזלטר מארס 2016  
חידת המוטבציה
מאת: טלי גזית אל – בחר, מנהלת מו"פ

ישנו פער גדול בין השימוש הרווח במילה מוטיבציה  לבין כמות התפיסות השגויות שיש לנו לגבי מהות המונח הזה. מדעני המוטיבציה מסבירים היום עד כמה המונח הוא חמקמק ומורכב ומגלים לנו שרובנו לא יודעים לזהות מוטיבציות של עצמנו, שאנו שוגים לא מעט בזיהוי מוטיבציות של אחרים. בעידן בו אנשי למידה רבים מדווחים על קושי לייצר מוטביציה ללמידה, פענוח מדע המוטבציה קריטי לתכנון וביצוע מיטבי של תהליכי למידה.
אז לפני שאתם ממהרים להגיד: "יש לו בעית מוטביציה", "הכיתה חסרת מוטיבציה","אין להם מוטיבציה להשתנות" כדאי ללמוד ביחד, וקצת מחדש, על מה בעצם מניע אותנו ללמוד.

ספר מחקרי מקיף ומרתק שיצא רק לפני חודש: Motivation for Learning and Performance עוסק בצורה נרחבת בסוד המוטביציה.  הספר מעודד מאוד את אנשי ההדרכה והלמידה וכל מנהל בכך שהוא מדגיש שאין דבר כזה-  "אדם שאין לו מוטיבציה לשום דבר". על פי הספר לכל אחד יש מוטיבציה למשהו, לכל אדם יש יכולת להיות ב- zone ולהיות בביצועים האופטימאליים שלו וחשוב מכך -למורים ומנהיגים יש יכולת להפעיל מחוללי מוטיבציה שמשפיעים כמעט על כל אחד (במצבים שונים).

אחת הבעיות המרכזיות הנוגעות למוטיבציה היא השטחיות הרבה שבה כולנו מנתחים את המוטיבציות של עצנו או של אחרים. אנו נוטים להיות שטחיים עם עצמנו לגבי מוטיבציות- וכל עוד נעשה זאת, נתקשה לזהות את המוטיבציות של אחרים. מומלץ לכל אחד מאיתנו להגביר את השיח הפנימי של עצמו לגבי המוטיבציות שלו ולשאול את עצמנו ביום יום- מה הניע אותנו, מה גרם לנו לבצע אפילו את הפעולות הפשוטות של אותו יום. בפועל, התרגלנו לדבר על מוטיבציה שלנו במונחים של "רצייה" , אנו מדברים על המוטיבציות שלנו באופן אוטומטי, בלי חשיבה עמוקה וכך בשיח שלנו עם עמיתים ועם עצמנו התרגלנו לא להיות כנים לגבי המוטיבציות שלנו. אנחנו מתבלבלים בין התנהגות, או אמצעי לבין מניע אמיתי ושוכחים שמדובר במשהו מאוד פנימי, מאוד אינטימי.

ללא ספק, המוטביציות הפנימיות שלנו שונות מאוד ביננו אבל אם נבחן את ההתנהגות שלנו ומה מניע אותנו נגלה שלכל אחד מאיתנו יש מוטיבציה למשהו. שני הסיפורים הקצרים שלהלן המתוארים בספר מציגים שלנו 2 אנשים שונים לגמרי שלכל אחד מהם מערך מוטיבציות שונה לחלוטין:

סיפורה של ג'ני
כילדה גיני היתה ילדה חסרת דאגה, ממוקדת בלעשות כייף, גם על חשבון עמיתיה בבית הספר. לעיתים החמיצה בית ספר בכדי ללכת לים או סתם להיות עם חברים, בדרך כלל במרכז העינייים. אמא היתה ממתינה בעצבנות במטבח בלילות שג'יני יצאה לבילוי עם חבריה. לאורך השנים האם ניהלה שיחות עם שכנים ומנהל בית הספר במאמץ לחלץ את ביתה ההרפתקנית מצרות. ג'יני נחשבה ילדה מבריקה, אך ניחנה בכשרון להיתקל בצרות. היא הושהתה לפחות 3 פעמים מבית הספר. יופיה היה מהמם ומעטים מבני גילה יכלו לעמוד בקסמיה. נשואה 3 פעמים לפני גיל 30, ג'יני הבלתי צפויה והאימפולסיבית לא החמיצה כל הזדמנות, לסוע או להפגין את אופיה הקונדסי והרגיש. בסופו של דבר, ג'יני נהייתה אם מסורה, אך היו לה מעט חברים, והיא נמנעה מחבריה מהעבר.
ג'יני היתה הצלחה מהדהדת מקצועית, למרות היעדר תואר אקדמי. כאשר היא קבעה מטרה לא ניתן היה לעוצרה. בהיותה מפרנסת עצמית לאורך שנים רבות, היא ניצלה את אהבתה למוסיקה ופיתחה קרירה בתעשיית ההקלטות. היא ניהלה סטודיו עצמאי, מפיקה הקלטות לכמה מהשמות הגדולים בתחום הרוק אנד רול, כמו רוברט פלנט, לד זפלין, וסטינג מלהקת פוליס. גישתה הספונטנית ונמרצת, אפשרה לה לפגוש אנשים חדשים מתחומים שונים, דבר שגרם לה אושר רב.
עכשיו שג'ני כבר בפנסיה, היא נהנית מקריאה באחוזתה בניואנגלנד במהלך הקייץ, ועל היאכטה שקבלה בעקבות גירושייה השניים, בקריבים במהלך החורף.

סיפורו של ג'רי
תפיסתו של ג'רי על "לעשות חיים" היתה שונה בצורה מהותי מזה של אחותו. הוא היה תמיד בחוץ לא משנה העונה או הסיבה. אנרגטי וחינני, תמיד נשא כדורגל או כדורסל, אפילו כשהלך למיטה. כתלמיד מצטיין במדעים ומתמטיקה, ג'רי חלם להיות אסטרונאט. הוא התעקש שחדרו יהיה מאותר בפוסטרים של הפלנטה ומערכת השמש על התקרה והקירות. כספורטי מצטיין הוא קבע שיא, שעמד בתוקף במשך 30 שנה. ג'רי נבחר לנבחרת האולימפית בשחייה.
הקריירה הספורטאית של ג'רי נקטעה בגיל 17 כתוצאה מתאונת דרכים. הוא בקושי יצא לדייטים, והעדיף להפגש עם קבוצה קטנה של חברים. 35 שנה אחריי, ג'רי עדיין נשוי לאהבת נעוריו פטי.
הצלחותיו המקצועיות של ג'רי מהוות מודל לתכנון וייציבות. הוא סיים את הקולג' עם שני תארים במדעים והנדסה. הוא עבד באותה חברה למעלה מ- 20 שנה, וזכה לקידום 3 פעמים ולתואר מנהל השנה, בחונכו עובדים צעירים. בזמנו החופשי ג'רי התנדב לאמן את הליגה הצעירה, ולגייס כספים לצופים ולכנסייה המקומית. בזמן החופשי שנותר הוא נפגש עם חבריו ועבד בגינה. לאחרונה הוא התקין דק בחצר ושיפץ לבדו 3 חדרי אמבטייה.
כשג'רי התבקש לתאר את הישגו הגדול ביותר הוא השיב, "גידול 3 בניי". לג'רי אין כל כוונה לפרוש, והוא מהרהר על לימודי תיאולוגיה. ג'רי שואף להיות כומר. לחולל שינוי בקהילה, בראש סדר העדיפויות שלו.

אז מהי מוטבציה? איזה הגדרה נוכל לספק להתנהגויות כה שונות המניעות את ג'ני לעומת גרי?
בשנת 2015 היו באמזון 187,000 ספרים שונים בנושא מוטיבציה מה שמבהיר עד כמה הנושא מדובר וגם על ריבוי ההגדרות השונות של המונח. הספר אותו אנו סוקרים בכתבה זו מגדיר מוטיבציה בתור מידת המאמץ והאינטנסיביות המופנים למשימה למידה או ביצוע.
אחד הגורמים המשמעותיים ביותר למוטיבציה בהתנהגשות של מדריך, מורה או מנהל מול האנשים המביטים בו הוא הדוגמה האישית שהוא מהווה. כל עוד יש פער בין הדוגמה האישית לבין ניסיונות ההנעה יהיה קשה מאוד לחולל מוטביציה בקרב אותו קהל.
ספקטרום האפשרויות שבין מוטביציה פנימית לחיצונית
מאז ומעולם עסקו מדעני מוטביציה במונחים של "מוטיבציה פנימית" ו"מוטיבציה חיצונית". ישנם חילוקי דיעות בין רבים ממומחי הלמידה לגבי כוחה של מוטביציה פנימית לעומת חיצונית. דוגמה מצויינת לכוחה המוגבל משהו של מוטיבציה חיצונית נעשה במחקר שבדק מה גורם לתלמידים לדחות את שיעורי הבית שלהם? במחקר התברר שתלמידים הגבירו את ביצוע שיעורי הבית שלהם כאשר הופעלה עליהם מוטיבציה חיצונית: למשל במתן הקרדיט למי שהכין שיעורי בית או הפיכת שיעורי הבית למרכיב במתן הציונים. התוצאה של הפעלת כוחות אלו אכן גורמת לתלמידים להכין את שיעורי הבית שלהם, אך לא משנה את המוטביציה שלהם. זאת משום שהערך של שיעורי הבית לא השתנה בקרב התלמידים. כלומר, התוצאה הושגה (התלמידים מכינים שיעורי הבית) , אך המוטיבציה לא השתנתה (התלמידים לא מכינים שיעורי בית מתוך תחושה שהכנת שיעורי הבית תשפיע על הערך שלהם ולכן לא ירצו להקדיש לכך מאמץ). שינוי ההתנהגות התחולל בגלל תמריץ אבל לאור העדר קשר בינו לבין הסיבה האמיתית שבעטיה תלמידים לא מכינים שיעורי בית מלכתחילה, מכאן שבעית המוטיבציה לא נפתרה. ברגע שנסיר את התמריצים התלמידים יפיסיקו להכין שיעורי בית.
האם נובע מכך שאין כל טעם להפעיל מוטיבציה חיצונית? הפעלתה של מוטיבציה חיצונית תהיה חיובית רק כ"כח מתדלק" שבמהלכו יווצר מהלך אותנטי שיבטא את הערך האמיתי שנוסף לתהליך הלמידה. כלומר מוטיבציה חיצונית מצויינת להצתה, מתן כח או הפחדת פחדים לקראת תהליך למידה. המוטביציה האמיתית היא זו שמסייעת לתחושת הערך העצמי של הלומד, פעמים רבות המוטיבציות שלנו נועדו או להראות טוב מול הסביבה שלנו או להביא לנו תועלת מוחשית ברורה

הטבלה הבאה ממחישה היטב את הספקטרום של האפשרויות שבין מוטיבציה חיצונית למוטיבציה פנימית


רמת ההפנמה

רמת המוטיבציה

התנהגויות קשורות

אין

חסר מוטיבציה

הימנעות מהמשימה או התנגדות.

חיצונית לחלוטין

חיצונית לחלוטין

התנהגות נשלטת וקבלה פסיבית של המשימה, קבלה מונעת מתוצאות בלבד.

"בסדר עם כולם"

חיצונית חלקית

התנהגות מופנמת בדרך כלל בכדי להימנע מתחושת אשמה או חרדה, או העצמת האגו.

מזוהה

פנימית חלקית

מוערכת באופן אישי, אבל כלפי חוץ התנהגות מונעת.

משולבת

בעיקר פנימית

התיישרות אישית, אבל עם מניעים דואלים: חשוב, אבל נדרש "תמריץ" נפרד.

הפנמה פנימית מלאה

פנימית לחלוטין

מתעניין ושבע רצון באופן מלא, מאמץ אינטנסיבי למשימה, ללא תמריצים.

המחקר   The Science of Learningשל  Deans for Impact מסמן לנו 10 עקרונות יסוד באשר למהי מוטיבציה ומה היכולת שלנו להשפיע עליה- 10 העקרונות האלו ממצים היטב את כל מה שמבלבל אותנו ואת כל מה שיכול להנחות אותנו בחידת המוטביציה

  1. תפיסות הלומדים על האינטיליגנציה שלהם מנבאים חשובים להתנהגותם הלימודית
  2. מדריכים צריכים לדעת שללומדים מוטיבציה גבוהה יותר, אם הם מאמינים שניתן לשפר יכולות באמצעות עבודה קשה.
  3. מדריכים יכולים לתרום לאמונות של התלמידים לגבי יכולתם לשפר את האינטליגנציה שלהם, בכך שישבחו את המאמץ שלהם במקום את היכולות שלהם
  4. מומלץ למדריכים לאפשר ללומדים שליטה על ידי עידודם להגדיר מטרות למידה (כלומר, יעדים לשיפור) במקום מטרות ביצועים (כלומר, מטרות ליכולת או אישור ).
  5. מוטיבציה פנימית מובילה לתוצאה טובה יותר ממוטיבציה חיצונית
  6. אנשים לא יודעים להעריך במדויק את רמות ההבנה והלמידה שלהם ולכן צריך לאפשר להם יכולת לעקוב אחר התפתחות החשיבה שלהם
  7. ללומדים תהיה מוטיבציה גבוהה יותר אם ירגישו שמקבלים אותם והם שייכים
  8. כדאי להרגיע את הלומדים שאם הם חשים לא שייכים אל החומר או אל הקבוצה, זה שאלה של זמן עד שיהיה חיבור
  9. מתן משוב ללומד – פירושו שהמדריך מאמין שהלומד יכול לעמוד בסטנדרטים גבוהים יותר, ולכן מומלץ לתת משוב ללומד, אפילו אם נראה שהוא לומד "חלש" יותר משאר הקבוצה שאין טעם להשקיע בו
  10. אחת ההשפעות החזקות ביותר של מדריך על מוטיבציה של למידה היא המוטיבציה של המדריך עצמו, והדוגמה האישית שהוא נותן בהקשר לתהליכי הלמידה

* מתוך  The Science of Learning, from Deans for Impact