ניוזלטר אפריל 2016  
הלומד כמפתח למידה
מאת: אסף שדה, ראש תחום חינוך

האם הולך ומתקרב היום שעובדים בארגונים, וילדים בבתי הספר יפתחו ויפיקו לעצמם תהליכי למידה?

בארגונים ברחבי העולם הולכת ומתרחבת התופעה שבו עובדי הארגון לא מסתמכים רק על התוכן של מחלקת ההדרכה הארגונית על מנת ללמוד וליצור תוכן. אליוט מאסי, אחד המומחים המובילים בעולם, הצביע לאחרונה על מגמה חדשה שבה הלומד מפיק לעצמו את התוכן ואת הלמידה. ביותר ויותר מהארגונים, הלמידה מתבצעת על ידי לומדים שיצרו, ארזו או הפיקו תוכן באמצעות מקורות שאינם קשורים למחלקת הדרכה. מאסי רואה שורה של מקורות תוכן חדשים ללמידה בארגון:
  • תוכן באמצעות שימוש בחיפוש באינטרנט
  • שימוש בתכנים חיצוניים, טד, יו טיוב
  • למידה של עמיתים המייצרים שיתופי פעולה
  • תוכן שהלומדים אצרו ויצרו בעצמם
  • תוכן של צד שלישי כלשהו המגיע בספק חיוני

נראה כאילו חלק מהמגמה המתרחשת בארגונים כיום, היא מגמה בה ארגונים בונים פחות ופחות תוכן באמצעות תכנון פורמאלי ובכך הם הופכים את הלומד למפיק הלמידה של עצמו. זהו תהליך שבו הלומד בוחר תוכן מתוך מגוון אפשרויות תוכן שהולכים ומתרחבים. יהיה מעניים לעקוב בשנים הקרובות ולראות איך הלומדים משפרים את המיומנויות שלהם להיות מפיקי הלמידה של עצמם וכיצד מחלקת ההדרכה מסייעת להם לאצור תוכן באופן יעיל ואפקטיבי.

ומה עם הילדים? זו השנה השלישית שאני מלווה את חטיבת הביניים שחקים ברמלה. בשבוע שעבר התארחה כיתת ז 5'-6' אצלנו במשרדים - התלמידים הגיעו לפגישה אישית עם מפתחי למידה עובדי מתודיקה (שעזבו לשעה אחת את המיילים והפגישות) כחלק ממיזם פורץ דרך שאנחנו מתנסים בו השנה, בו אנחנו מטפחים את מיומנויות פיתוח הלמידה של הלומדים. במפגש חשפנו את הילדים לעולם פיתוח ההדרכה האירגונית.  הכנו להם מסיבת כיתה - פיתות, חומוס וחמוצים (וממש התרגשתי...) אבל שום דבר לא הכין אותי לרגע שבו שמעתי תלמיד קורא את הציטוט של לאונרדו דה וינצ'י שהיה תלוי על הקיר "למידה ללא תשוקה מקלקלת את הזיכרון, ושום-דבר ממה שנספג בו אינו נשמר" ומיד אומר למפתחת הלמידה שהנחתה אותו - "הי, אבל זה בדיוק קשור למה שאנחנו עושים עכשיו!".

אתם מוזמנים לצפות במפגש בין לומדים למפתחי למידה.

לעיון בתיאור המגמה על ידי אליוט מאסי

לתמונות המפגש בין הלומדים למפתחי הלידה