ניוזלטר יוני 2016  
למידה אדפטיבית בעידן הדיגיטלי
מאת: ורד זולר, יועצת למידה

צרכני האינטרנט מתרגלים לצרוך את התוכן באופן מאוד אישי, אך הלמידה הדיגיטלית בארגונים ממשיכה להיות לינארית. סדרת פעולות פשוטות יכולות לאפשר ללמידה להיות מותאמת לידע של הלומד ולגרום לכך שכל לומד יקבל תוכן אחר. המאמר Adapting To Adaptive Learning שהתפרסם לאחרונה באתר ה- e-learning industry  מציע מודל פשוט ויישומי יחסית להתייחסות לסוגייה שנתפסת לעיתים כמורכבת מדי מבחינה טכנולוגית.

מה זה למידה אדפטיבית?
כדי לפרש את האדפטיביות באופן הפשוט ביותר צריך להבין שלמידה אדפטיבית היא רמה מסויימת של הסתעפויות ותרחישים בתוכן שבתוכם הלומד מבצע פעולות ומקבל תגובות שתואמים את הצורך הלימודי שלו. המחקר מראה שהאדפטיביות מסייעת ללומד לשלוף את התוכן ולזכור אותו יותר, תוך כדי מעורבות גבוהה יותר בתוכן.

האם מושג הלמידה האדפטיבית הוא מושג חדש?
הנסיונות לפתח מסלול למידה אישי החלו להתפתח בשנות השבעים והשמונים. מפתחי למידה ניסו לפתח מערכות למידה שיוכלו לנסות להציע ללומד מסלול אישי של חומרים. תכניות ייחודיות במתמטיקה פותחו אז כך שהתכנית למידה תציג ללומד רצף של תכנים שיתבססו על סגנון הלמידה של הלומד ועל ניתוח של ההבנה שהוא מגלה לאורך הלמידה שלו, כתוצאה מהתשובות והשגיאות שהוא מבצע לאורך ההתנסות.
כיום, אתגר כזה מונח לפתחו של כל מפתח תוכן למידה דיגיטלי ונכון שכל אחד מהם ימצא דרך לאפשר איזשהי רמה של אדפטיביות לתכניות ולקורסים הארגוניים, באופן שיהפוך את הלמידה לאישית (personalized) ותפורה לצרכי הלומד.

כיצד מבנים תוכן אדפטיבי?
כדי לבחון את הבניית התוכן, יש לבחון את חומרי הלמידה על פי מבנה היררכי של 4 רמות
  1. "אוביקט למידה" - לדוגמה מסך אחד- הכולל בדכ טקסט, מולטימדיה ואינטראקציות כאלו או אחרות.
  2. סדרה: קיבוץ האוביקטים לסדרה המתבטאת כשיעור או פרק.
  3. קורס- אוסף סדרות
  4. סדרת קורסים- אוסף קורסים

בכל מה שנוגע לרמות 3-4 נדרשת יכולת תואמת ממערכת ניהול הלמידה כך שהיא תציג ללומד את אבני הדרך שלו תוך כדי תהליך הלמידה. רוב מערכות הלמידה עוד לא נותנות מענה מלא לנושא הזה. רמות 1 ו-2 מאידך זמינות מאוד לפיתוח אדפטיבי ומחוללי התוכן יכולים לתת מענה לבניית תוכן על פי אובייקטים וסדרות אובייקטים.

מכאן, שנדרשות שתי פעולות פיתוחיות:
  1. המרת התוכן לכמה שיותר שאלות.
  2. בניית תוכן מותאם למי שצדק ולמי ששגה בשאלות הללו

שתי הפעולות הפיתוחיות האלו יכולות לאפשר לבנות רצף של אובייקטים בהם יש תרגולים ושאלות ובסופם להציג ללומד את כל התשובות הנכונות בצד אחד של המסך ואת כל  התשובות השגויות בצד שני. כעת הלומד יכול לגשת לתשובות השגויות, להיכנס לאוביקטים של תוכן ששבוצו לו בהתאם, ולחזור ולענות על השאלות עד שיגיע לגיליון מסכם שבו כל התשובות שלו נכונות.
על מפתח הלמידה לבחון כיצד באופן הפשוט ביותר הוא מכין ללומד שאלות ומצמיד לו אובייקטי למידה על פי התגובות שלו. מפתחי הלמידה נדרשים לבנות את הלוגיקה של האדפטיביות גם ברמת האובייקט וגם ברמת סדרת האובייקטים, ובעיקר נדרשים להבנות את החומר על פי דרגות קושי כדי לאפשר לתהליך הזה להתרחש באופן מיטבי ואותנטי.

דוגמאות

1. אדפטיביות באובייקט הלמידה  -  לצפייה בדוגמה

הלומד מקבל שאלות ומוסר תשובות. לאחר לחיצה על לחצן בדיקה הוא מקבל את כל התשובות הנכונות והשגויות שלו. כעת הוא יכול לשפר את מצבו בכך שהוא מתקן את השאלות ומבקש לבדוק שוב. התהליך ימשיך עד שכל התשובות יהיו נכונות. סיום התהליך הזה יקדם את הלומד לאובייקט הבא. התוכן של האובייקט הבא יהיה תלוי בכמות השגיאות שהלומד עשה במשימה הראושנה שלו. כמות הטעויות שלו מוצגות לו באופם תמידי. הלומד שלא יטעה באף שאלה במשימה הראשונה יקבל את המשימה הבאה בדרגת הקושי הגבוהה ביותר שלה.

2. אדפטיביות בסדרת אובייקטים- לצפייה בדוגמה

מסלול הלמידה תלוי בביצועי הלומד. המסלול הדינאמי נועד להוביל אותו או דרך החומרים על פי היכולות שלו. בהתחלה מוצגים מספר הסברים, לאחריהם הידע והמיונויות של הלומד מוערכים (באמצעות אינטראקציות פשוטות). הלומד לא יוכל לנווט לאובייקט הבא בסדרה לפני שהשיג 100% מהתוצאות המצופות ממנו. כאשר תשובותיו נכונות, הוא יתקדם לעמוד הבא (על פי כמות הטעויות שביצע, ובחלוקה ל-3 דרגות קושי).
טעויות ספציפיות או כמות טעויות מסוימת,  יפעילו תהליכי ניווט שעוצבו מראש על ידי מפתח הלמידה ובהם יש הרחבה על תכנים קריטיים ללמידה בהם הלומד שגה. מכאן, שמסלול הלמידה של הלומד הוא דינאמי גם בתוך האובייקט וגם במעבר בין האובייקטים.
לסיכום, כדי לפתח למידה אדפטיבית, יש להתבונן על 4 רמות התוכן של הלמידה בארגון: אוביקט, סדרה, קורס, סדרה של קורסים- ולבחון היכן ניתן להתערב על מנת להגביר אדפקטיביות. הרמות הגבוהות יותר דורשות מהלך מערכתי מבחינת דרישות ממערכת ניהול הלמידה אבל הרמות הנמוכות יותר יכולות להתבצע כאן ועכשיו על ידי כל מפתח למידה ובאמצעות רוב מחוללי הלמידה. בניית מסלול למידה מתוך ספירה וניתוח של טעויות הלומד הן מתודה ישימה לבניית תהליכי למידה אדפטיבית שיכולה להוות מדד לביצועי הלומד ולהתאמת התכנים בהתאם לכך.
מפתח הלמידה אדפטיבי מחוייב לבניית תוכן שלא על מסלול אחד, כי יש יותר תוכן שצריך לפתח על כל מסלול, וכל לומד יצרוך רק מנה מסויימת מהתוכן הזה. אף אלוגריתם לא יוכל לבצע את קסמיו ללא המחוייבות הזו של מפתח הלמידה.

לעיון במאמר המלא לחצו כאן