ניוזלטר דצמבר 2016  
המדריך ללמידה במציאות אחרת
מאת: עידו צדוק

האם גם אתם הלכתם לאיבוד בין המציאות המדומה, הרבודה והמעורבבת? קבלו את המדריך לעולם החדש של מציאויות וגלו את הפוטנציאל שיש בטכנולוגיות אלו ללמידה והתפתחות מקצועית.
האם התנסויות מציאות מדומה יכולות להשפיע על תפיסות העולם של לומדים ועל ההתנהגויות שלהם? האם הדור הבא של הלמידה הדיגיטלית יהיה משולב מציאויות? בינתיים נראה שאנו מוצפי בעולם מושגים חדש ומרגש. ננסה לעשות קצר סדר, כי קל ללכת לאיבוד בין מציאות מדומה (virtual reality), מציאות רבודה Augmented reality)   ( ומציאות מעורבבת (mixed reality).

הבולטת מכולם היא המציאות המדומה המצולמת ב- 360 מעלות ובתלת מימד. ניתן לצפות ביו טיוב בשפע סרטוני 360 מעלות וכך גם בלא מעט באתרי נדל"ן המבקשים להראות לנו סביבה מדומה, או או מוסדות המזמינים אותנו לסיור וירטואלי באתר. על אף שניתן לצפות בסרטוני 360 מעלות ללא משקפי מציאות מדומה, החוויה תהיה חזקה יותר אם יצפו בה באמצעות משקפי מציאת מדומה. במצב כזה, הלומד חווה את הסצנה במלואה: למעלה, למטה, מקדימה, מאחורה. כך, מתקבלת תמונה שלמה הרבה יותר מאשר בסרטון וידאו רגיל. עיתונאים שהחלו להפיק כתבות באמצעות סרטוני 360 מעלות מדווחים שהפורמט החדש מייצר אימפקט רגשי גדול יותר מאשר בכתבה טקסטואלית, וידאו רגיל או אפילו תוצר אינטראקטיבי כלשהו. לטענתם, רק בחווית מציאות מדומה המשתמשים מרגישים שהם ממש חלק מהסצנה. העצמה נוספת של החוויה, היא כאשר המשתתפים יכולים לנהל אינטראקציה עם דמויות נוספות בעולם הוירטואלי. על פי טובין אשר, מנהל המעבדה של המציאות המדומה באוניברסיטת סטנפורד, אנשים מתייחסים לדמויות אלו באופן אמיתי לגמרי, אפילו אם הן לא נראות אמיתיות עד הסוף ואפילו אם הגרפיקה לא במיטבה. המשתתפים מגיבים לסביבה באופן ברור. הם לא יצעדו לתוך קיר, לא יתקרבו יותר מדי לדמות שנמצאות לידם, ממש כפי שהיו עושים בעולם האמיתי. תחושת הנוכחות של הסביבה ושל אנשים אחרים היא חזקה מאוד, וניתן לראות זאת על פי התגובות של אנשים לסצנה בה הם נמצאים: פחד, זיעה, תנועות גוף שלא תראו אצל אנשים ש"סתם" צופים בסרט אקשן או סרט אימה. עולמות ה- VR משתלבים יותר ויותר באימונים של ספורטאים, כדי לאפשר להם להתאמן שוב ושוב, ולבנות לעצמם "זכרון" של הפעולות המוטוריות הנדרשות מהם עם מינימום חשש לפציעה ועלויות זולות בהרבה מאשר קיום התרגולים האמיתיים. עובדי המכס האמריקאיים מתאמנים באמצעות סימולציות VR כדי להכין אותם לעימותים עם קהל ובתי ספר מכינים לילדים סיורים וירטואליים בעולם באמצעות סרטוני 360 מעלות.

לעולם המציאות המדומה מצטרפת המציאות הרבודה, בה המשתתפים זוכים לתוספת של מידע, אוביקטים ודמויות אנימטוריות שמצטרפים לסצנה.האובייקטים לא באמת נמצאים שם, זוהי שכבה דיגיטלית שמתווספת על המבט שהלומד רואה. המציאות הרבודה הופכת את ההזדמנות ללמידה להזדמנות גם לתמיכה בזמן ביצוע משימה מסויימת. כך, מי שיצפה במשקפי מציאות מדומה, בזמן שהוא מבצע משימה מסוימת, יוכל להימנע מביצוע טעויות ולהנות מתמיכה צמודה בתהליכי העבודה. כך, יכולים אנשים שהתכוונו לבצע פעולה מסויימת, לקבל הערות או תזכורות בלי להסיט מבט למסך אחר.
הכל מתרחש באותו מקום ובאותה סצנה וכך יורדים הסיכויים לבצע טעויות או לסבול מהסחות. טכנולוגיות מציאות רבודה יכולות להיות מופעלות על פי פקודות קול של המשתמש. כך יכול שרטט להכין דיאגרמה מבלי שיצטרך להביט למקום אחר או מסך אחר.

המציאות המעורבבת (mixed reality) היא התנסות שיש בה גם מציאות מדומה וגם מציאות רבודה.  כלומר, המרכיבים הוירטואליים מתנהגים כאילו הם אמיתיים. כך למשל יכול מישהו להפעיל אוואטר שייכנס עבורם לסביבה וירטואלית במקום שהם יעשו זאת. מרצה יוכל לקיים קורס בסביבה וירטואלית שנראית בדיוק כמו חדר ההרצאות שלו, כאשר הלומדים יהיו פזורים ברחבי העולם. הלומדים יוכלו להיות בקשר עם המרצה ואחד עם השני, לשתף פעולה בביצוע מטלות ואפילו להגיע מספיק מוקדם כדי לשבת במקום הישיבה המועדף עליהם, בזמן שהם בכלל בבית בפיז'מה .

אם כך, למידה במציאות מדומה או רבודה היא תחום פיתוח מלהיב ואנשי הדרכה ולמידה נדרשים לפקוח עיניים למציאות החדשה שנוצרת סביבם. כמו כל טכנולוגיה, גם זו נדרשת לבשלות אך נראה שלא יעבור זמן רב עד שגישות למידה באמצעות VR ו- AR יתפסו מקום כחלק מסטנדרט של מוצרי הדרכה דיגיטליים.

יישומים אפשריים ללמידה במציאות מדומה או רבודה:

1. הזדמנויות חברתיות ועבודת צוות

משחקים חדשים כמו פוקימון GO מייצגים התפתחויות ומגמות חדשות בחוויות משחקים שיתופיות. במשחק, שחקנים יוצאים החוצה כדי למצוא "מפלצות פוקימון" מדומות, על מנת לזכות בנקודות. קבוצות נאספות בעבודת צוות משותפת לעלות על עקבותיהם של יצורים אלו, בדומה לחיפוש מטמון וירטואלי. תארו לעצמכם כיצד ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיה בפעילות גיבוש צוות. אנחנו מתחילים לראות מיזוג של משחוק בפעילויות חברתיות אמיתיות בהקשר חינוכי.

2. למידה באמצעות תרגול

ארגונים רבים מדווחים כי ההדרכה לא הצליחה מאחר והלומדים אינם מסוגלים ליישם את מה שהם למדו במצבי עבודה אמיתיים. למידת VR מאפשרת שילוב של תכני הדרכה בסביבת העבודה האמיתית. הלומד יכול לראות חלקי ציוד להרכבה, ללמוד על כל אחד מהם תוך כדי חוויה של ממש נגיעה בהם, או לנווט במסמך או בתהליך וירטואלי כדי ללמוד מהם הצעדים והקשרים. למידת VR מאפשרת לתלמיד לדמיין ציוד, נהלים, ומשימות בדרך מעשית וייחודית.

3. מדמה את הדבר האמיתי

אחד היתרונות העיקריים של למידת VR היא היכולת לדמות את הסיטואציה והסביבה באופן אמיתי. אימון יכול להיות משוכפל באמצעות מודל VR, דבר המאפשר חוויה אמיתית ללומד, ללא המחיר וההשלכות של ביצוע טעויות. שימוש בסימולציה יכול גם להפחית את הדרישה לרכוש ולנהל ציוד. מאחר ומדובר בהעתק וירטואלי, ניתן להתאימו בקלות ולשמור אותו מעודכן בהתאם למקור.

ניתן לשלב בתוך פתרונות eLearning  VR מאמני משימות וירטואל (Virtual Task Trainers - VTT). VTTs נמצאים בשימוש בצבאות של בריטניה, ארה"ב, וקנדה ונמצא כי האיצו את הליך הכשרה בכ-% 60, שיפרו את ציונים מבחני הסטודנטים, והפחיתו את שיעורי הכישלון, ובנוסף גם סיפקו חיסכון משמעותי בעלויות.

4. תמיכה בעובדים ניידים

אולי מגמת ההדרכה החשובה ביותר כיום היא למידה ניידת. זו עונה על מעבר המתחולל במקומות עבודה בהם העובד מצוי בתנועה מתמדת ולא מול תחנת עבודה קבועה. החדשות הטובות הן כי למידת VR ומציאות מרובדת יכולות להשתלב יפה עם אסטרטגית הלמידה הניידת בה הלומדים כבר לא קושרים לעמדה. מתן הזדמנויות למידה על פי דרישה יכולה גם לפתח גישה חיובית יותר כלפי הלמידה, מאחר וללומד יהיו גמישות רבה יותר ושליטה על איך, מתי והיכן הלמידה תתרחש.

5. ללמוד בכיף

VR יכול להגביר הנאה. מכיוון שלמידת VR קשורה קשר הדוק למשחקים, קל לשלב בה עקרונות משחוק בפתרון הלמידה, כך שהלמידה תבוצע בסביבה וירטואלית תחרותית או מונעת על ידי הישגים תוך זכייה בתגמול. אסטרטגיות משחוק יכול להגדיל מעורבות ומוטיבציה של הלומד ולעזור בעתיד לספק הוכחה שאימון משפר ומספק החזר על השקעה.

דוגמאות?
הנה 20 דוגמאות לפרויקטים בתחום המציאות המדומה מהשנה האחרונה.

הסקירה מתוך המאמרים
Lost Among the Realities: A Guide to Virtual, Augmented, and Mixed Reality
5 Reasons Why 3D Learning Is The Next Big Thing