ניוזלטר מארס 2017  
12 מתודות למידה אפקטיביות שאתם לא מכירים
מאת: טלי גזית אל-בחר, מנהלת מו"פ

למידת גלריה, כסאות פילוסופיים, שיח שבשבת, כדור השלג, ועוד 8 מתודות למידה מלוות בהסברים וסרטוני הדגמה- והכל כתחליף למע"מ (מדריך/מורה/מרצה/מנחה עומד מדבר)

1.למידת גלריה

איך לומדים?
הלומדים מסתובבים חופשי בסביבת הלמידה, רואים תמונות, פוסטרים, טקסטים-  ולומדים. החומרים התלויים בכיתה יכולים להיות תוצרים של לומדים או תוצרים שהמנחה הכין מראש.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • הלומדים מקבלים הנחיה / פעילות / משימה בזמן ההליכה בגלריה.
  • חלק מהלומדים הם מדריכי תיירים / מדריכי גלריה ומסבירים על היצירות השונות.
  • הגלריה יכולה להיות דיגיטלית  (האזנה להקלטות, צפיה בסרטון)

אפשר דוגמה?
https://www.youtube.com/watch?v=Xw5wYNXqnI0

2. כסאות פילוסופיים

איך לומדים?
המנחה מציג לכיתה אמירה / היגד / ביטוי. הלומדים צריכים להחליט האם מסכימים איתו או לא ולקום ולעמוד בצד המייצג את דעתו. מאותו רגע מתחיל שיח כיתתי בין הקבוצות, המנחה מתווך את הדיון.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • תכנון דיבייט מלא (עם כללים ודורש הכנה מראש).
  • במהלך השיח המנחה מאפשר לתלמידים שחשים שהם לא בטוח מסכימים עם הצד שבחרו לצאת ולעמוד בקבוצת "מתנדנדים" ואז לייצר שיח בין 3 קבוצות.

3. שיח שבשבת

איך לומדים?
ראו דוגמה
https://www.youtube.com/watch?v=GLiR0OAyjfM

4. סמינר סוקרטס

איך לומדים?
קבוצות לומדים מקבלות טקסט וצריכות לכתוב עליו שאלות ברמת חשיבה גבוהה. לאחר מכן, הלומדים מתיישבים במעגל, נציג קבוצה מציג שאלה בפני כולם. חוקי השיח: צריך להוכיח כל אמירה בראיות מבוססות מהטקסט. השיח אמור להיות טבעי והתלמידים לא נדרשים להרים יד כדי לקבל רשות דיבור.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • המורה מכין את השאלות לשיח ולא משאיר את המשימה לתלמידים.
  • בכיתות גדולות, לקיים מס' מעגלי שיח בו זמנית.

5. מיפוי על סמך דמיון

איך לומדים?
מציגים לקבוצת תלמידים נושא / דילמה שיש עליו יותר מתשובה אחת. לדוגמה: "איזו ספרות כדאי לקרוא"? על הלומדים לכתוב את התשובות על פתקי post-it ולהדביקם על הקיר, ללא סדר מסוים. לאחר מכן, על הלומדים למיין את הפתקים בקבוצות, אחר כך לשיים את הקטגוריות וכן הלאה.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • כל לומד ממיין ומשיים לבד.
  • אחרי החלוקה לקבוצות אפשר לבקש מהלומדים לפרק את הקבוצות וליצור קבוצות חדשות על סמך דימיון אחר.

אפשר דוגמה?
https://www.youtube.com/watch?v=B5NyFM10SkA

6. ספיד דייטינג

איך לומדים?
הלומדים יושבים בשני מעגלים (מעגל פנימי ומעל חיצוני) כשפניהם אחד לשני. המנחה מציג נושא/שאלה לשיח וכל זוג משוחח. עם הישמע צליל מסוים או שעבר הזמן, רק יושבי המעגל הפנימי זזים כיסא אחד ימינה וחוזר חלילה.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • ישיבה בשתי שורות.
  • בכל פעם לומד מציג על מה לדבר.
  • בכל פעם על לומד ללמד את בן הזוג שלו משהו חדש.
  • בכל פעם ניתנת משימה / שאלה / תרגול והם צריכים לפתור ביחד.

7. שיח שיש בו כימיה קבוצתית

איך לומדים?
הלומדים יושבים בקבוצות של 4-6 תלמידים ולכל קבוצה נותנים נושא לדיון קבוצתי. אחרי כמה דקות, נבחרים אקראית 2 לומדים מכל קבוצה והם עובדים לקבוצה אחרת. מנקודה זו הם לוקחים חלק בשיח על נושא אחר, אך נושא שקשור לנושא בו דנו בקבוצה הקודמת בה לקחו חלק.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • לחזור על הרוטציות כמה פעמים.

8. אקווריום

איך לומדים?
2 לומדים יושבים זה מול זה, שאר לומדי הכיתה יושבים במעגל סביבם. 2 הלומדים דנים ביניהם בנושא, שידעו עליו מראש. שאר הלומדים מתצפתים וכותבים הערות.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • להחליף אחד או את שני הלומדים שיושבים במרכז במהלך השיחה.
  • התלמידים הצופים יכולים לשאול שאלות.

9. הכסא החם

איך לומדים?
הלומד יושב מול כל הכיתה, הוא מקבל לידיו פתק עם דמות / בעל תפקיד ועליו לשחק את אותה דמות. על חברי הכיתה לנחש מי הדמות / בעל התפקיד באמצעות שאילת שאלות הבהרה

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • לתת לכמה תלמידים לשחק דמות.
  • ליישם את השיטה בקבוצות קטנות ולא במליאה

10. כדור השלג

איך לומדים?
זוג לומדים מנהלים שיח ביניהם על נושא, אחרי ששני הלומדים הביעו את דעתם הם מצטרפים לזוג לומדים נוסף. כל זוג משתף בתובנות שלו ומשוחחים ביחד. אח"כ הרביעייה מצטרפת לרביעייה נוספת וממשיכים לנהל שיח באותו מבנה, רק הפעם הם 8 לומדים.

אפשרויות גיוון ללמידה:
  • להגביל בזמן את השיח

אפשר דוגמה?
https://www.youtube.com/watch?v=RwPkd__yCpo

11. קול א-סינכרוני

איך לומדים?
התלמידים מקבלים נושא לדיון. כל תלמיד, בזמנו, מקליט את עצמו מדבר על הסוגיה ומעלה לאתר / סביבה שיתופית. ניתן להקשיב זה לזה, להגיב, למחות וכו.

12. ערוץ תקשורת נוסף

איך לומדים?
מעבר לשיח הפורמלי שמתנהל בכיתה בצורה פרונטלית (המורה שואל שאלות, מציג מצגת, יש שיח כיתתי...) ברקע יש כל הזמן מסך ובו תלמידים יכולים לשלוח אליו התייחסויות או הערות לגבי הנעשה בציר הפורמלי בכיתה.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן