ניוזלטר ינואר 2012  
"מכריחים אותי ללמוד"- על הדרכות רגולציה בארגונים
מאת: גדעון זילר, מנכ"ל

ארגונים רבים עוסקים בהדרכות של תכני רגולציה בארגון, ונראה כי הצרכים בנושא רק הולכים ועולים ועוד ועוד רשויות מכפיפות כללים ותקנות אותם יש להדריך בארגון.
העיסוק הרב בנושא מצדיק התבוננות על התחום ועל הרקע שלו, ובמאמר זה ננסה לתאר מהם בעצם תכני למידת רגולציה? מי צורך אותם? מי "מנחית" אותם? באילו היקפים הם נדרשים?

מהי למידת רגולציה?
10% מתכני הלמידה בארגונים עוסקים בתחום שנקרא רגולציה. המונח "למידת רגולציה" הפך למונח המרכז בארץ בעשור האחרון לכל הלמידה הנדרשת בארגונים כתוצאה מחוקים, תקנות או פעילות חובה הנכפית על הארגון מכוח סמכות חיצונית כלשהי.
המונח העברי לרגולציה הוא אסדרה למרות שבפועל נהוג להשתמש במילה "הסדרה". בהקשרים הדרכתיים בחו"ל מדובר בד"כ על compliance training ולעיתים על mandatory training.

דוגמאות ללמידת רגולציה
הדרכות בטיחות, מניעת הגבלים עסקיים, מתן גילוי נאות ללקוח טרם יצירת עסקה עימו, מניעת הלבנת הון, אכיפה מנהלית, מניעת הטרדה מינית, כיבוי אש, התנהגות בשעת חירום, קוד אתי, איכות בתהליכי עבודה, עבודה עם חומרים מסוכנים, מתן שירות נגיש (ראו כתבה נפרדת בנושא) ועוד.

מי מטיל על הארגונים את ההסדרות הללו?
היקף ומינון הרשויות המטילות הסדרות על התנהלות הארגון שונה ממדינה למדינה בעולם. בארץ רוב ההסדרות מגיעות מכח תקנות של רשויות שונות שמוסמכות לכך מטעם חוקי הכנסת. הם יכולות להגיע ממשרדי הממשלה (לדוגמה משרד התחבורה בתחום כלי הרכב או המשרד לאיכות הסביבה), רשויות (כגון הרשות לחברות ממשלתיות, הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו, הרשות לניירות ערך, הממונה על ההגבלים העסקיים), גופים כמו לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון ועבור חברות רבות רשויות אוניברסליות כמו ה-SOX (כלל הרגולציה מטעם רשות נירות הערך האמריקאית המחייבת את החברות הישראליות הנסחרות בבורסה בארה"ב) או תקנות ה- FDA. רגולציה יכולה גם לנבוע מתוך מדיניות של הארגון עצמו (למשל בנושא אבטחת מידע) ולעיתים מגיעות על רקע חברתי ערכי (כמו למשל הדרכה בנושא מניעת הטרדה מינית או הדרכות בארה"ב בנושא diversity- הפתיחות למגוון האנושי בארגון).

מה אופיין של ההסדרות?
ההסדרות השונות אינן כתובות לצרכי הדרכה אלא לצרכי הכתבת מדיניות ודפוסי עבודה הנדרשים בארגונים על מנת לעמוד בדרישות השונות. ההטמעה בפועל של ההסדרות הללו מתחלקות בין מנגון ליצירת תורה, מדיניות ותהליכי עבודה (בד"כ כתלות בדרג שמולו מופעלת ההסדרה), מנגנון הדרכה והטמעה ומנגנון בקרה אכיפה ודיווח.
ההדרכה וההטמעה הן לפיכך המנגנון להביא את התורה ואת דרכי הפעולה לידי האחראים על כך.

מה היקפי ההדרכה של תכנים רגולטוריים בארגונים?
על פי סקירת התעשייה ל- 2011 שפורסמה לאחרונה ב –ASTD  חל בשנה האחרונה זינוק של למעלה מ- 20% בהדרכות רגולציה.
ככלל, ניתן לאמר גם בארץ (על פי סקרים שערכתי בשנים 2009-2010 בקרב כמה עשרות מנהלי הדרכה) וגם בעולם שכ- 10% מתכני הלמידה הם בתחום הרגולציה. יש לציין כי הדרכות אלו לא כוללות הדרכות על נהלים ותהליכי עבודה הנפוצים מאוד בארגון ממילא אלא רק הדרכות על תכנים שהוכתבו על ידי רגולטור.
נתון מעניין שעולה מסקר ה- ASTD מתייחס לכמות הדרכות הרגולציה בקרב חברות ה- Fortune 500  בארה"ב. מעניין לראות שהיקפי הדרכות הרגולציה שם גבוה בכ- 50% מההיקף בשאר הארגונים.

לא כל מגזר נדרש לאותו היקף של הדרכות רגולציה. ה"צרכנים" המרכזיים הם ארגונים בעלי מקצועות קריטיים העוסקים ב"חיים ומוות" או חשופים לסכנות בטיחות גופניות. כך, במגזר הרפואי, במגזר חברות התרופות ובמגזר חברות הייצור והתעשייה (כגון מפעלי מזון), מזנקות הדרכות הרגולציה לנתח של 17%-18% מכלל ההדרכה בארגון, יותר מאשר כל עולם תוכן אחר המודרך באותם ארגונים.
גם ארגוני תחבורה נדרשים להקדיש כ- 14% מהלמידה אצלם לנושאים רגולטוריים.
בארגונים אלו דגש גדול על בטיחות בעבודה ועל איכות בתהליכי ייצור. כלומר הם מבטאים את הצורך להבטיח את שלומם של העובדים בארגון כמו גם של צרכניו.
אחריהם מגיעים הארגונים הפיננסיים והממשלתיים הנדרשים למנוע נזקים פיננסיים לארגון וללקוחותיו ואילו היחידים שנדרשים להיקף מצומצם של הדרכות רגולציה רק 5%) הם ארגונים חינוכיים וחברות טכנולוגיה ותקשורת).

מהם האתגרים המרכזיים בהדרכות מסוג כזה?
התחושות שמתקבלות לרוב ממנהלי ההדרכה הן קושי לייצר עניין וערנות למידה על תכנים שנתפסים כמוכתבים, מעיקים ולא בהירים. במקרים רבים נדרש לרענן את התכנים הללו אחת לשנה או לתקופה ואז הקושי לרענן גדול מאוד. ניכר שמחלקות ההדרכה נעות בין צורך לבצע את ההדרכות האלו מכח הכתבה ("לעשות וי") לבין רצון לנצל אותן על מנת לחנך לפעילות ארגונית תחת הסדרה. אחד הכלים המשמעותיים שיכולים לסייע לאתגרי ההדרכה הללו הוא ההכרה הארגונית שהרגולציה היא כלי הגנה על הארגון, על עובדיו ועל לקוחותיו השונים, ולא בהכרח כלי מכתיב דרקוני שאין מה לעשות כנגדו. או כפי שהגדיר זאת מומחה בתחום .Don't fight what can help you :(Skye L. Rogers)

עוד על הדרכות רגולציה ועל עולמות התוכן בהם הן נדרשות ניתן ללמוד כאן