ניוזלטר נובמבר 2017  
spaced learning: המתכון ללמידה שנשארת
מאת: ורד זולר, ראש תחום למידה למידה גלובלית

לימדתם את החומר ברור וחוויתי? הלומדים היו מעורבים? לא בטוח שזה מספיק בשביל למידה שנשארת. חוקרים הוכיחו שוב ושוב כי הלמידה תישאר רק אם התכנון שלה יהיה בפריסה וריווח לאורך זמן. רק אם הלומד ישלוף את חומר הלימוד שוב ושוב בהקשרים מגוונים, בצורות שונות ובפריסת זמן רחבה, הוא יזכור את החומר באמת ולא רק יעבור את המבחן בשלום.
למידה צפופה וחד פעמית עוזרת אולי לעבור את המבחן בשלום אבל לא מאפשרת לזכור את החומר באמת לאורך זמן.

אז מהן הפעולות שיש לבצע בתור מדריך, מורה או לומד כדי להבטיח למידה שנשארת?

מדריכים, מורים ומרצים מקדישים מאמץ גדול להבטיח שהלמידה בכיתה או בארגון תהיה אפקטיבית ומחמיצים את אחת השיטות היחידות שבאמת יבטיחו למידה שנשארת. מדובר בעקרון הלמידה המרווחת (spacedlearning) שבה על הלומדים לשלוף את החומר שוב ושוב לאורך תהליך הלמידה באופן שהופך את הלמידה מאירוע בודד לאירוע של פעימות רבות, המופיעות בצורות ובהקשרים שונים ומגוונים.

רוצים שהלומדים שלכם באמת יזכרו את החומר לאורך זמן ולא רק במבחן? דאגו לפרוס את החומר לחתיכות רבות ומרווחת.

שליפה של החומר מזכרון לטווח ארוך מחזקת את הלמידה כך שהיא תהיה יותר אפקטיבית. לא משנה אם חומר הלימוד הוא ידע, מיומנויות או תפיסות, פריסה למחרוזת מרווחת של תרגילים ומשימות תציל את החומר מכלייה.
אבל גם לחזור על החומר זה משהו שצריך לדעת לעשות נכון.

אחת הטעויות הנפוצות בחזרה על חומר היא באמצעות מה שנקרא re-read כלומר עיון מחדש בחומר. לומדים רבים, קוראים את החומר הקיים, ממרקרים או מסמנים עליו משפטים חשובים או מותחים קו מתחת לנקודות המרכזיות. זה נראה כאילו הם עובדים קשה ומעורבים בלמידה שלהם, אך למרות שזה נראה כך, הם משתמשים באסטרטגיות במיוחד לא אפקטיביות ומבזבזים זמן ומאמץ.

לכן, בתור מדריכים, מורים או לומדים, התחילו לתכנן את תהליך הלמידה מוקדם יותר. אם מדובר ב- 5 שעות למידה, פזרו אותן על פני שבועיים למשל מאשר ללמוד אותן בפעם אחת רציפה.
בכל פעם שאתם עוברים פעימת למידה, חזרו גם על החומרים הישנים מהפעימות הראשונות על מנת לשמור גם עליהן טריות בזכרון.

אל תחשיבו קריאה חוזרת של החומר כחזרה על החומר, הפכו את החומר לשאלות ובקשו מהלומדים להשיב על השאלות. אפשר גם לבקש מהלומדים להכין שאלות על החומר עבור עצמם או שכל לומד יכין שאלות שליפה עבור לומד אחר.
המעבר ללמידה בפעימות פרוסות גורם ללומדים לגלות שהם שוכחים את החומר בין מפגשים. אל תיבהלו ואל תיתנו ללומדים שלכם להיבהל. השכחה הזו היא טבעית ואף מבורכת, כי היא מחייבת אותנו להתאמץ ולהיזכר מחדש וכך לחזק את הזכרון ארוך הטווח.

המאמץ הכרוך בשליפת החומר שוב ושוב מהזכרון לטווח ארוך הוא ההסבר לאפקטיביות השיטה. כאשר לומדים משהו רק בפעם אחת, ההיזכרות לא מתרחשת ואין הפעלה של טריגר של שליפה, ואז לא נעשות פעולות לשימור הזכרון.

שליפה מתבצעת באמצעות שאלות. בזמן השאלות דאגו שחומרי הלימוד לא יהיו בקרבת הלומדים. בקשו מהם לכתוב את כל מה שהם חושבים שהם יודעים ורק אז שיבדקו את החומר הקיים להם ויראו אלו נקודות הוחמצו.
ככל שתיזמו יות מבחנים קטנים על החומר כך תגדילו את שימור הזכרון.
הקפידו על כך שהשליפה לא תהיה רק על דברים בסיסיים בחומר. השליפה צריכה לכלול גם את הרעיונות המורכבים ביותר.

בנו את החזרות על החומר בהקשרים שונים כל פעם. המחקרים מראים שהצורך להיזכר בחומר בנסיבות שונות- מיקום שונה, צורת שאלות אחרת, גישה שונה לחומר הלימוד – כל אלו מגבירים את הגמישות של הידע ואת היכולת ליישם אותו במצבים רבים יותר ולכן הזכרון נשמר טוב יותר כאשר המפגש איתו מתנהל בהקשרים אלו.

אל תיתנו ללומדים שלכם לצופף את הלמידה שלהם ברגע האחרון, שזה משהו שהם ייטו לעשות.

פזרו לאור תקופת הלימודים משימות פרוסות לאורך הזמן שמכריחות אותם לחזור על מה שהם למדו שוב ושוב.

אפשרות אחרת היא להוסיף למבחן המסכם של החומר, סדרה של מבחנים קטנים, בעלי משקל שווה שיחייבו את הלומדים לשלוף שוב ושוב. באופן כזה, כלל לא בטוח שיהיה צורך במבדק המסכם.

גיוון בתרגול הוא גם כלי מצוין. פעם אחת אפשר לבקש מהלומד לכתוב סיכום של הלומר, בפעם אחרת לענות על שאלון.
כלי נוסף הוא הבידול והערבוב שנעשה לחומרים- מעבר בין נושאים שונים בזמן הלמידה ואז חזרה לנושאים המקוריים. אל תיבהלו שהתגובות של הלומדים הן שהלמידה קשה יותר או קשה מדי, זו אכן התחושה באותו רגע, אך למעשה הזכרונות מתחזקים כך לאורך זמן.

אפילו במאמר הקצר הזה, פיזרנו את המסרים העיקריים שוב ושוב באופן מרווח לאורך הטקסט, בהקשרים מגוונים. זה מרגיש קצת מוזר לקרוא את המסרים לא בפעם אחת, אך מגביר את הסיכוי שתזכרו טוב יותר את מה שקראתם פה.  עדין, הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לזכור את מה שקראתם, זה להכין לעצמכם כמה שאלות על הנושאים שקראתם ולהשיב עליהן בעוד יום יומיים.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן