3 ביוני 2018 // גיליון 535
קריאה בדפדפן >
אופנת סגנונות הלמידה חסרה כל ביסוס מדעי
  יש מעט מאוד תמיכה מדעית לרעיון האופנתי של סגונות למידה, לעומת הוכחות חזקות לכך שכולנו זקוקים לאותן אסטרטגיות למידה כדי ללמוד באופן מיטבי.

כולנו מכירים את הגישות השונות שאנחנו מפעילים כאשר אנחנו צריכים להתמודד עם מידע חדש ("אני מעדיפה לקרוא את ההוראות של איקאה מהתחלה ועד הסוף, ואז לקרוא אותן שוב אחת אחרי השניה, בעלי לעומת זאת מעדיף לקרוא את הגרפים וישר להתחיל להרכיב...").

האמונה שכל אחד לומד בצורה אחרת היא כה משכנעת עד שיש תעשיות שלמות שעוסקות בזיהוי של סגנונות הלמידה השונים של לומדים ומכשירות מנחים ומורים כיצד לתת מענה ללומדים השונים.

העובדה שתפיסה כלשהי היא כה פופולרית אינה מצביע על כך שהיא נכונה.

סקירה של הספרות המדעית על סגנונות למידה מגלה תמיכה זעומה ברעיון שלכל אחד מאיתנו סגנון למידה אינדיבידואלי. למעשה, רוב המחקרים סותרים לחלוטין את האמונה הזו.

ברור שלאנשים יש תחושה חזקה מאוד לגבי העדפות הלמידה שלהם. מתברר שההעדפה שלהם לא באמת משנה משהו.

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אינדיאנה בחן את הנושא החשוב הזה במבט חדש. מחקרים קודמים בנושא שהפריכו את תאוריות סגנונות הלמידה התמקדו בלמידה כיתתית והעריכו עד כמה סגנון ההוראה של המנחה עצמו השפיע על סגנונות הלמידה השונים של הלומדים. לעומתם, המחקר הזה בחן מגוון מצבי למידה של לומדים וגם בדק מול אותם לומדים מה הם חושבים שסגנון הלמידה שלהם.

החוקרים ביקשו מלמעלה מ- 400 סטודנטים למלא שאלון הערכה על סגנון הלמידה שלהם ואסטרטגיות הלמידה בהם הם משתמשים (למשל, איך הם מסכמים חומר, איך הם חוזרים על החומר וכד'), ובמקביל צפו בהם בזמן שהם לומדים ועקבו אחר ההישגים והביצועים שלהם בזמן הלימודים.

מתשובות התלמידים התברר שהם מעדיפים להשתמש בסגנונות למידה רבים ומגוונים, אך למרות זאת, 70% מהם כלל לא השתמשו באסטרטגיות שתומכות בסגנון הלמידה שלהם. זהו נתון מפתיע בהתחשב בכך שתלמידים רבים מתלוננים שלא התאימו את הלמידה לסגנון המועדף עליהם.

ומה עם שאר התלמידים? אותם 30% מהסטודנטים שלמדו על פי סגנון הלמידה המועדף עליהם? סטודנטים אלו לא הגיעו לתוצאות לימודיות טובות יותר באף מדד.

כלומר, רוב התלמידים ממילא לא באמת לומדים לפי סגנון הלמידה שהם מייחסים לעצמם וגם אלו שכן לא בהכרח מרוויחים ממנו.

המחקר מחזק את הררי העדויות שיש לגבי מיתוס סגנונות הלמידה אך מצביע גם על העדר המודעות של הלומדים לאפקטיביות אסטרטגיות הלמידה שלהם.

סדרת המחקרים בנושא מסבירה לנו שרובנו פשוט לא יודעים איך ללמוד נכון ותאורית סגנונות הלמידה מחריפה את המצב כי היא מונעת מאיתנו להבין שיש דרכים נכונות ללמוד ויש דרכים לא נכונות ללמוד ושהאמת הזו נכונה לכולנו.

מדעני הקוגניציה ברורים מאוד בנושא הזה. הם זיהו מספר מתודות שמאפשרות רכישת ידע אפקטיבית באופן אוניברסלי. תלמידים מצליחים יותר אם הם מעבדים את החומר הלימודי באופן שיוצר משמעות בתוכן (במקום עיון סתמי, הקשבה פסיבית או חזרה פסיבית על החומר). תלמידים מטמיעים יותר טוב את התוכן אם הם פוגשים אותו פעמים רבות, באופן מגוון ומרווח ובצורה של שאילת שאלות.

האמת הזו נכונה והוכחה גם במחקר הזה. מי שלמד באופן נכון הצליח, ללא קשר לסגנון הלמידה שלו.

נראה שאופנת סגנון הלמידה מושכת אותנו (ומבלבלת אותנו) כי היא חלק מתקופה שבה אנו מבקשים לתת מענה אישי לאנשים על פי סגנונם. ההבנה שאסטרטגיות למידה הן אוניברסליות פוגעת בתחושה שאנחנו מיוחדים ואינדבדואליים. התוצאה היא שחסר לנו ידע קריטי באחת המיומנויות הכי חשובות שאנו נדרשים לה – ללמוד איך ללמוד.

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  לא רק מצגת מנצחת – אביזרי החובה לכל מרצה מול קהל

מרצים, מנחים או מדריכים שנודדים בין כיתות נתקלים באינסוף תקלות והתקלות. המצגת המצויינת שהכינו לא תמיד מספיקה כדי להבטיח אירוע תקין.
 
  הנה רשימת אביזרי חובה לכל מי שמופיע מול קהל:
  1. שלט רחוק למצגות – כדי לא להיתקע ליד המקרן והמחשב כל ההרצאה ולהבטיח תנועה חופשית. כיום ניתן גם להפעיל את הסמאטפון כשלט רחוק למצגות.

  2. רמקולים ניידים – כי מי יודע איזה רמקולים יש בכיתה (אם בכלל)?

  3. עותק של המצגת – גם בדיסק און קי וגם על ענן כדי שבטוח יהיה אפשר להתקין אותה בעמדת המרצה בכיתה.

  4. מחברת ועט – כי ישאלו אותך שאלות וזה לא מקצועי לנסות לזכור את השאלות במקום לרשום אותן.

  5. שתייה קרה – כי הפה נוטה להתייבש כשמדברים הרבה.

  6. מסטיק או סוכרית מנטה – כי משתתפים ניגשים אליך לאחר ההרצאה לשיח אישי וחשוב להיות רעננים...

  7. כרטיסי ביקור – הגיעו אליך נלהבים לאחר ההרצאה, לא לשכוח לתת להם אפשרות להיות איתך בקשר ולהזמין אותך לעוד הרצאות.

  8. דפי חלוקה ללומדים – יכולים להיות דפי עבודה או עזר עבודה המסכם בנקודות את התוכן.

  9. (הכי חשוב) מתאם ללפטופ – HDMI ,VGA ועוד.

  10. מערכת להגברת מעורבות לומדים – כדי לערב את הקהל כדאי להשתמש באחת הפלטפורמות המאפשרות להפעיל אותו בחידונים וסקרים.

  11. שעון או טיימר – כדי לעמוד בזמנים ולא לאבד מודעות לזמן שנשאר עד לסיום ההרצאה.

  12. כבל מאריך – כדי שניתן יהיה להעמיד את המחשב במקום הכי נוח על הבמה.

  13. מסקינטייפ או סרט הדבקה – כדי שלא למעוד על החוטים השונים שסביבך.

  14. מצלמה – כדי לנצל את ההזדמנות ולצלם את עצמך מרצה, כך ניתן יהיה לעשות שימוש נוסף בהרצאה בהמשך.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה